Gå till innehåll

Vad kan man göra med 63L???


matte159

Rekommenderade inlägg

Hej!!!

Jag har tänkt att kanske skaffa saltvatten och isf i ett 63L-kar (60*30*35cm). Vad kan man göra med ett sådant litet kar? Vad för fiskar är bra för en nybörjare och kan hur många kan få plats? Vad behövs det för Tekniska prylar? Vad är det som gör saltvatten så dyrt? Många frågor blev det och räkna med att jag har fler som jag vänter lite med så att det inte blir för mycket på en och samma gång. :P

Jag är helt nybörjare i detta ämne. Jag har haft sötvatten i ca 1½år och har ett nystartat Tanganyika-kar på 222L. Det kanske kan ha gett mig lite erfarenheter, men långt ifrån tillräckligt...

Mvh

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du läst nybörjarguiden här på SG?

Du behöver skummare, 7 kg levande sten eller mer, uppgraderad belysning 35w eller mer, 700 L/h cirkulation eller mer. Men framförallt så behöver du kunskap. Den skaffar man sig lättast med en bra bok i ämnet.

Djuren du kan ha är clowner, små gyltor, blennider, fröknar och gobies, räkor, snäckor, stjärnor, knappar skivanemoner, mjukkoralller osv. Det finns ganska så mycket som fungerar i små kar. Sök på nano så får du lite inspiration.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du läst nybörjarguiden här på SG?

Du behöver skummare, 7 kg levande sten eller mer, uppgraderad belysning 35w eller mer, 700 L/h cirkulation eller mer. Men framförallt så behöver du kunskap. Den skaffar man sig lättast med en bra bok i ämnet.

Djuren du kan ha är clowner, små gyltor, blennider, fröknar och gobies, räkor, snäckor, stjärnor, knappar skivanemoner, mjukkoralller osv. Det finns ganska så mycket som fungerar i små kar. Sök på nano så får du lite inspiration.

MVH

Magnus

Ok, Tack!

Uppgradering av ramp? Om det räcker med 35W för ett 63L så är det ju redan biff. I min ramp kan jag ha 2*25 det är ju iofs bara glödlampor jag kan ha, men det funkar väl lika bra eller? Har ni några pris-gissningar på vad allt detta kan tänkas gå på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har den boken som david (bälckis) nämnde (som du kan låna eller köpa)

startade själv ett 50liters för ett par år sen med 2st lysrör (2x15w) funka kalas "till små clowner och en putsarräka"

ca priser: levande sten fr 50:-kg(beg) till 150:-kg(butik)

belysning:500 till 1000:-

skummare: 300 till1500:-

pumpar: 200 till 500:-

som cirka priser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har den boken som david (bälckis) nämnde (som du kan låna eller köpa)

startade själv ett 50liters för ett par år sen med 2st lysrör (2x15w) funka kalas "till små clowner och en putsarräka"

ca priser: levande sten fr 50:-kg(beg) till 150:-kg(butik)

belysning:500 till 1000:-

skummare: 300 till1500:-

pumpar: 200 till 500:-

som cirka priser

Enligt vissa behövs ju inte skmmare. Vad gör man då istället?

Hur mkt kan en ny ljusramp kosta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åååååå!!!

Nu har jag hittat min fisk... Kan man ha en sådan i ett 63L?

Jag sökte runt lite och hittade en vit lysrörsramp som passade mitt kar, men den kunde bara hålla ett lysrör à 15w. Är det för lite? Om det är så har ni då några tips på var jag kan få tag på en? Jag kanske ska tillägga att jag har ett ramakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger till några tusen liter så kanske det går. Ganska svårt att ha en fisk som är längre än 60 cm i ett 60 cm kar ;) På 15W överlever nästan inga koraller, men några discosoma eller zoanthus kanske klarar sig. Jag har just satt en 4x24W ramp från ATI över ett 60x30x30 kar. Lyser som en sol :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger till några tusen liter så kanske det går. Ganska svårt att ha en fisk som är längre än 60 cm i ett 60 cm kar ;) På 15W överlever nästan inga koraller, men några discosoma eller zoanthus kanske klarar sig. Jag har just satt en 4x24W ramp från ATI över ett 60x30x30 kar. Lyser som en sol :ler:

Var fick du tag på den rampen och ungeför hur mycket kostar den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv skulle jag satsat 4x39w eller 6x39w T5 till 222liters akvariet istället, om man ska upp i den prisklassen på armatur

annars finns det 2x24w T5 hos pwss för under 1000lappen http://www.pwss.se/product.php?productid=3002&cat=589&page=1

men har för mig att 20w T8 (vanliga rör) är ca 60cm

så 2st skulle räcka om man vill komma igång och inte lägga ut för mycket pengar

går ju alltid att uppgradera ljuset senare om du vill ha mer ljuskrävande koraller

ps våran lokala butik https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=179086#post179086

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En haj kan inte leva i 63 L...

Anser att du borde läsa på mer innan fler frågor kommer.

Mvh Thomas

Jag hade ingen aning om att den kunde bli så lång. Jag såg den bara på youtube och tänkte att jag ville ha en sådan. Läser på det gör jag och för att påskynda den processen så frågar jag också här.

själv skulle jag satsat 4x39w eller 6x39w T5 till 222liters akvariet istället, om man ska upp i den prisklassen på armatur

annars finns det 2x24w T5 hos pwss för under 1000lappen http://www.pwss.se/product.php?productid=3002&cat=589&page=1

men har för mig att 20w T8 (vanliga rör) är ca 60cm

så 2st skulle räcka om man vill komma igång och inte lägga ut för mycket pengar

går ju alltid att uppgradera ljuset senare om du vill ha mer ljuskrävande koraller

ps våran lokala butik https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=179086#post179086

Den armaturen du länkade från pwss har jag tittat på och kommer att fundera på att skaffa den. Jag skulle precis lägga in en länk och fråga om den var ok när jag såg att du hade gjort det. Det är en sådan som man hänger upp i taket va?

Jag har sett att nästan ingen har täckglas över sina kar. Hur vågar man? Är det ingen risk att fiskarna hoppar ut?

Edit; Jag är stammis hos Patrik (har jag för mig att han heter):ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp i huven, täckglas försämmrar väl ljusstyrkan om man ska ha svåra koraller (ljuskrävande)

men de finns nog en o annan här som har täckglas. själv har 2fiskar rymt för mig.

jupp Patrik

ps du är alltid välkommen förbi Skee. Har nog lite prylar kvar som du kan få billigt, från mitt gammle nanokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp i huven, täckglas försämmrar väl ljusstyrkan om man ska ha svåra koraller (ljuskrävande)

men de finns nog en o annan här som har täckglas. själv har 2fiskar rymt för mig.

jupp Patrik

ps du är alltid välkommen förbi Skee. Har nog lite prylar kvar som du kan få billigt, från mitt gammle nanokar.

Jag kommer nog då tt få köra utan täckglas och hoppas på det bästa om jag skulle skaffa något saltvattenskar. Det är fortfarande bara på planerings-nivå.

Tack så mkt. Jag kommer jättegärna någon dag. Vad är det du har för något. Vill du inte skriva det här så skicka ett PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det karet jag har är ett 63L kar med aluminiumram och en massa sötfisk gåendes i. Det verkar ganska svårt att göra det till ett saltvatten. Jag har ju inget enskillt utrymme mot bakrutan så sump kan jag ju inte ha, jag måste komma på något så att jag skyddar ramkanten mot vattnet och sedan att lära sig allt som behövs. Jag har inte riktigt fattat hus jag ska filtera karet. Har man typ innerfilter och sådant? Kalkreaktorer är de ett måste?

Allt verkar så svårt, eller är det bara jag som inbillar mig det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med saltvatten kan vara enkelt och så kan det vara jäkligt knivigt. Mitt råd till dig om du vill starta ett nanokar som egentligen inte jag rekomenderar till nybörjare men det behöver inte vara så svårt alls. Lägg pengarna först och främst på bra levande sten 10 kg borde vara lagom och köp dig en 2x24w T5 lysrörsramp med bra reflektorer, cirkulationen kan räcka med en 1000L maxijet pump som är billig, en osmos med silikatfilter är en mycket vettig investering för att få kranvattnet rent och fint innan du blandar i salt. ytavrinning behövs egentligen inte och inte heller en skummare till detta lilla akvarium, byt 10L vatten i veckan istället och se till du har en bra ytcirkulation, du kan köra en filtersvamp på pumpen emellanåt Jag satte upp ett exakt lika stor kar till mina pojkar en gång och det funkade mycket bra, Innevånare kan bestå av lite skivanemoner,kolonianemoner, starpolyps ev en liten sacophyton mjukkorall men de växer fort ur akvariet till slut men när den blir för stor kan man skära ner den och ge bort dessa bitar till någon annan akvarist så blir det nya koraller. 4-5 små fiskar är lagom. ett par clownfiskar någon liten blågul frökenfisk och ett par bottenlevande gobies. Viktigt är att du först satsar på 5-10st turbosnäckor för att hålla rent från oönskade alger. en doppvärmare kan krävas så att vattentemperaturen håller sig på 24-26grader. Vill du köra mer avancerat så kollar du om det finns någon som kan dremmla upp ett hålli bottenglaset och sätta dit en tankgenomföring och ha en mindre sump under karet, då får du en ytavrinning och mer plats för att ha lite teknik mm i denna utan att det syns. returpumpen från sumpen blir då en tillräcklig cirkulation i akvariet och fördelen är att du inte har någon synlig pump i själva akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...