Gå till innehåll

Armatur ännu en gång...


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag skulle behöva lite utomstående hjälp med att hitta en bra belysning till mitt nya kar. Karet skall antingen vara 70x35x35 85L eller 70x40x40 112L. Tanken var att skaffa en aramtur med 2x24. Tycker jag har läst lite varstans att med bra reflektror kan man räkna med 100% extra ljus, vilket i mitt fall blir 4x24 = 96 totalt. Är detta endast teori eller funkar det så i praktiken?

Någon med andra tips på lösningar?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall snarare räkna som så att med dåliga reflektorer får du hälften så mycket ljus. Inte dubbelt med bra :). Personligen hade jag nog kört med 4x24W (med bra reflektorer såklart) om jag hade tänkt hålla lite blandade koraller. Hade jag bara tänkt att ha enklare mjukkoraller kunde jag nöjt mig med 2x24W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte den härifrån: http://shops.venditio.com/meerwasser-onlineshop/katalog_php/1_1091192119171_1091192710640_1091364793906/1147447169250/ATI+T5+Sunpower+4x24+Watt.html

Tog varianten med lysrör men utan upphängning för 259 Euro. PWSS.se har ATI armaturen (utan rör och upphängning) för 2350:-

De har även Lumimaster för 209 euro (jämförbar med ATI's för 219).

Fauna Marins kommande 4x24 tror jag kommer bli lite dyrare. Byggkvaliten på FM's grejer verkar dock vara högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reflektorerna duger nog. De är inte superbra på ATI eller FM heller. Där har man valt en typ av smalare paraboliska reflektorer istället för de bättre måsvingereflektorerna och jag tror det är samma på Lumimaster. Detta tror jag man har gjort för att kunna sätta lysröreren tätare. Då blir det mer ljus per areaenhet under armaturen även om det blir lite slöseri med ljus då det blir mer reflektion av ljus tillbaka in i rören. ATI och FM lär dock producera lite mer ljus än Lumimaster p.g.a. deras aktiva fläktkylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant greger...

GustavF, hur är det på din armatur, måste alla rör vara igång samtidigt eller finns det strömbrytare för två? Vet du hur det är på Lumimastern?

Försökte läsa mig till det men tyvärr valde man franska i skolan...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...