Gå till innehåll

Anledning till blekning och polypexpansion?


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Satte ihop lite bilder som jag tagit på mina koraller frö att se utvecklingen av dem i växt och utfärgning. Generellt visar alla SPS:er starkare/mer färger nu än tidigare men det finns ett undantag.

Se bilderna nedan hur denna acropora har dels blekts och dels inga polyper ute längre.

På första bilden har jag haft korallen i några veckor och den sista bilden är tagen för några dagar sedan. Korallen har stått på samma ställe hela tiden (ca. 20 cm direkt under mh:n) och har sakteliga blekt under hela tiden jag haft den.

Vad kan blekningen bero på samt varför har jag ingen polypexpansion längre?

2007-06-09

acroporalilatoppadse5.jpg

2007-11-19

pb190014vb3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte mätt på väldigt länge men vet att den ligger något högre just nu än "normalt". I normala fall har jag legat på omätbart och även då har denna korall varit blekt.

Jag kör med fosfat-filter. Tidigare rowaphos (då omätbart), nyligen bytt till Ultra-Phos efter att rowaphosen tagit slut och därför gått upp något iom. bytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På första bilden så ser man att polyperna är bruna och det tyder på fosfat. Så jag tror att du sänkt fosfaten för fort iom. bytet av fosfatremovern.

Fösök att ge korallen alternativ näring t.ex. någon Korallmat, man skulle även kunna ta ut lite fosfatremover.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle i så fall mer tro att handlaren hade fosfat i sin burk och därför som polyperna är bruna (de vitnade i mitt kar innan de slutade att visa sig). Första bilden är på korallen ca. 2-3 veckor efter att jag köpte den. Om jag förstår dig rätt Janne så är det för lite fosfat alternativt att det blev för snabb förändring i fosfaten?

Har en uppskattning på att det tog 1-2 månader från bild 1 till att korallen såg ut som bild 2, sedan dess (ca. 3 månader) har den varit oförändrad (alltså "blekt") - fosfaten ska inte ha åkt berg och dalbana under tiden jag haft korallen utan varit relativt lågt hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då gör jag en kovändning, så får vi se vad du säger då. Är du riktigt säker på att fosfaten varit låg och inte hög?

Du borde mäta fosfaten.

/Janne

Ska hem och mäta efter jobbet idag och återkommer med svar. Är säker (förutsatt att man kan lita på mitt test) på att jag tidigare haft lågt fosfat när korallen sett ut som den gör nu.

Christer: Ang. lampan så har funderat i samma banor om det kan vara så att den faktiskt får för mycket ljus men har inte riktigt koll på om det visar sig på detta sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kört lite tester, följande resulat. Fosfat: Omätbart Nitrat: 1-2,5 (svårt att se) KH: 8 Mg: 1300 Ca: 440 Inget som borde påverka med andra ord.

Då finns det väl bara en sak till att göra innan du sliter av dig håret, flytta på korallen så den kommer längre från Mh belysningen. Skulle jag testa först - men det är ju jag det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...