Pear Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 Säkert någon här som byggt en ytavrinningsbox av Juwel Innerfilter (Svarta lådan).Jag tänkte använda den som ytavrinningsbox och sätte utsug i den.Vad har ni för erfarenheter?Hur har ni gjort?Tips och råd mottages! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jupiter Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 så här gjorde jag om du ser i botten på länken.men detta är ju 400l då förståsmvh Peterhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19726 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pear Postat 7 december 2007 Författare Dela Postat 7 december 2007 OK...Har redan fyllt mitt kar med LS..Kör nu skummare Deltec MCE300 påhängskummare. En liten idé jag hade, vore ju bra med en ytavrinning som nu inte finns. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 okej , om du täpper igen alla hålen i juwelfiltert utom rastert i ytan. där har du din box.. steg två.. kan du få din mce300 att ta vatten från lådan sen efter det så är det klart.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jupiter Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 tror att den skummaren har en inbyggd pump och får inte plats i boxen. men det finns ju skummare som har en matar pump på sidan som kan läggas i boxen.själv har jag en dymax påhängsskummare som är uppbyggd så. använder den inte så jag vet inte om den är effektiv då men. Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 men skulle inte det befintliga insugsröret från en mce300 kunna finnas i boxen som skapas.. antar att pär har mce300 hängade utanpå.. tycker jag har läst mig till det på zoopet.. i hans tråd där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
spoiled Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 Manne har helt rätt, han har sett mitt kar dessutom som är ett 110l Rekord. Dock när du, Manne, var på besök hade jag inte fixat till allt...Men jag har helt enkelt satt min MCE300:a på sidan av karet med insugsröret ner i ytavrinningslådan. Täppt igen alla hål förutom det översta. klart! Dock tycker jag de blir fr dålit "sug" med 400l/h pumpen. En 600l/h är nog perfekt, men jag har en 1000 vilket gör att jag fått öppna lite mer och limma fast ytterligare en bit överrinningskam längst upp. Det blir helt enkelt för mycket insug och för lite tillflöde så vattennivån sjunker så mkt att skummaren flippar ut.Men de funkar kanonfint! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Camenius Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 Denna kan du använda, tar inte upp lika mycket plats som boxen. http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1Du kan säkert även bygga något liknande av ett lite grövre pvc rör som du sågar till en kam i ena änden och pluggar i andra som du senare monterar på insuget till din deltec mce300. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 Denna kan du använda, tar inte upp lika mycket plats som boxen. http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1En sådan har jag i mitt 275 liters kopplad till en Powerhead som drar 1000 l, funkar utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kebox Postat 8 december 2007 Dela Postat 8 december 2007 Har precis konverterat ett Juwel 240 från söt till salt har behållit filterlådanintakt men gjorde en miss när jag hadde sprättat den den för lite grundligarerengöring och satte tillbaka den lite för lågt det finns ju lite marginaler atthöja den och få bättre tryck på ytavrinningen.Visserligen tar den lite plats i karet men jag kunde gömma pumpen till skummarendär annvänder en " Best 400 " fungerar alldeles utmärkt lättjusterad mycketprisvärd nackdelen är väl överskummning och eventuella följder av det.Men man får satsa på kvallitet på skummet i stället för kvantitet så kan man noghålla detta under kontroll.Mvh Kebox Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pear Postat 8 december 2007 Författare Dela Postat 8 december 2007 Tack för info och olika lösningar. För att slippa lådan i karet så vore det optimala att bygga på något ytavrinningsrör på skummaren.T.ex pvc rör som man fixar en kam på som kopplas samman på skummarinsuget.Någon som har ett mera tips på detta med pvc rör som ytavrinnare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 8 december 2007 Dela Postat 8 december 2007 den länken ted la här funkar lite på det viset.. tar både från ytan och botten.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Holma Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 Körde med 2st Eheim 1250 i min juwel box, fungerade bra som ytavrinning.. ut med filtren och borra ett nytt hål för andra pumpen.En ganska smidig lösning då du får både ytavrinning och gömmer bort pumparna samtidigt, akvariumet var ett rio 110 liters.Mvh/Niklas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pear Postat 9 december 2007 Författare Dela Postat 9 december 2007 Tack för tipsen..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.