Gå till innehåll

JUWEL innerfilter som ytavrinningsbox


Pear

Rekommenderade inlägg

tror att den skummaren har en inbyggd pump och får inte plats i boxen. men det finns ju skummare som har en matar pump på sidan som kan läggas i boxen.

själv har jag en dymax påhängsskummare som är uppbyggd så. använder den inte så jag vet inte om den är effektiv då men.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne har helt rätt, han har sett mitt kar dessutom som är ett 110l Rekord. Dock när du, Manne, var på besök hade jag inte fixat till allt...

Men jag har helt enkelt satt min MCE300:a på sidan av karet med insugsröret ner i ytavrinningslådan. Täppt igen alla hål förutom det översta. klart!

Dock tycker jag de blir fr dålit "sug" med 400l/h pumpen. En 600l/h är nog perfekt, men jag har en 1000 vilket gör att jag fått öppna lite mer och limma fast ytterligare en bit överrinningskam längst upp. Det blir helt enkelt för mycket insug och för lite tillflöde så vattennivån sjunker så mkt att skummaren flippar ut.

Men de funkar kanonfint!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis konverterat ett Juwel 240 från söt till salt har behållit filterlådan

intakt men gjorde en miss när jag hadde sprättat den den för lite grundligare

rengöring och satte tillbaka den lite för lågt det finns ju lite marginaler att

höja den och få bättre tryck på ytavrinningen.

Visserligen tar den lite plats i karet men jag kunde gömma pumpen till skummaren

där annvänder en " Best 400 " fungerar alldeles utmärkt lättjusterad mycket

prisvärd nackdelen är väl överskummning och eventuella följder av det.

Men man får satsa på kvallitet på skummet i stället för kvantitet så kan man nog

hålla detta under kontroll.

Mvh

Kebox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info och olika lösningar. För att slippa lådan i karet så vore det optimala att bygga på något ytavrinningsrör på skummaren.

T.ex pvc rör som man fixar en kam på som kopplas samman på skummarinsuget.

Någon som har ett mera tips på detta med pvc rör som ytavrinnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde med 2st Eheim 1250 i min juwel box, fungerade bra som ytavrinning.. ut med filtren och borra ett nytt hål för andra pumpen.

En ganska smidig lösning då du får både ytavrinning och gömmer bort pumparna samtidigt, akvariumet var ett rio 110 liters.

Mvh/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...