Gå till innehåll

Hjälp ! Kylare som inte funkar så bra.


gladiator

Rekommenderade inlägg

Hej !

Har en kylare (Sfiligoi SuperFlite) som inte kyler så bra, tror inte den kyler alls !

Fläkten går igång när tempen öker till det inställda värde, där den skall gå igång. Men det händer inget.

Har fått manualen av Sfiligoi men min modell är äldre än den som är i manualen, öppnade kylaren och hittade ett lock där det står SELF-PRIMING och undrar vad dom menar. Står inget i manualen om detta och kollade i Sve-Eng ord lexikon och fick ingen träff.

Tänkte om det fanns något filter eller liknande som man kan göra rent.

Skickar med bilderna om någon vet eller kan gissa sig till vad det betyder ...

Tar gärna emot förslag om vad felet kan vara, TACK

MVH Johan

post-1692-14468914788719_thumb.jpg

post-1692-14468914788854_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas verkligen inte att kompressorn har gått sönder, låter dyrt !

Gasen kan ju ha läckt ut, den har många år på nacken.

Har själv haft den i cirka 1 år och den har aldrig riktigt fungerat.

Hur gör man rent denna kylare, finns det filter som måste göras rent ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas verkligen inte att kompressorn har gått sönder, låter dyrt !

Gasen kan ju ha läckt ut, den har många år på nacken.

Har själv haft den i cirka 1 år och den har aldrig riktigt fungerat.

Hur gör man rent denna kylare, finns det filter som måste göras rent ?

MVH Johan

inget filter på det viset.. finns troligtvis ett gasfilter någonstans på slingan.. men det är inget man kan göra något normalt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu plockat isär kylaren o kopplat ifrån vatten cirkulationen, måste jag koppla in den i systemet igen för att kolla kompressorn ?

Den går väl sönder om man inte har cirkulerande vatten i kylaren..

Skulle ju kunna koppla in den i badrummet och ta vatten från badkaret/tunna. Bara för att testa !

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kompressorn går igång !

Men den kyler inget, kan det vara gasen som har läckt ut ?

// Johan

bra att kompresson inte är paj.. största problemet normalt.. , nästa steg är o testa gasen..

som det har skriviets tidigare så asa med klumpen till en som vet vad han gör och få slingan testad och fylld med ny gas.. sen är nog allt på G igen.. med lite tur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat att flödet är rätt, ca 600l/h .

Har nyligen uppgraderat belysningen från 2 st 250 W Mh till 2 st 400 W Mh, så kylningen behövs...

Provade att provtrycka gas ventilen och det finns gas i systemet, men tror att det behövs fyllas på... (min gissning bara)

Så tack för alla svar, imorgon skall jag ringa runt till Ac firmor.

Skriver i tråden när jag har hittat någon som kan fylla på gas, så ni får veta om det var det.

Tack // Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm gasventilen? du kanske menar schrader ventilen?det är inte särskilt smart att trycka i de ventilarna om man inte vet vad man gör: man kan få brännskador av KM när det kommer ut, samt att det trycker undan luften, ingen risk i en kylare av dessa storlekar utan i större system. köldmedie kan man inte gissa sig till om där är en läcka, kontroll men manometer är det säkraste,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !

Ville bara berätta att jag fick tillbaks kylaren från Ac firman idag och han fyllde på den mängd freon som skulle finnas i systemet.

Testade med en hink med ca 35 gradigt vatten och på ca 1-1,5 h så var tempen nere på 18 grader som kylaren var inställd på.

Stort Tack till alla för hjälpsamma svar...

Nu skall jag koppla tillbaks den till systemet.

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...