Gå till innehåll

Ny här och tänkte då alltså starta ett saltkar


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Hittar ingen lämplig tråd för att presentera sig så jag kör en snabbis här.

Fyller 34 i år, bor i Malmö och jobbar i Lund. Har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på att återuppta akvariehobbyn från min barndom/ungdom. Hade akvarium hemma från födseln och gjorde mig av med ett 375 l sötvattenkar med Sydamerikanska ciklider när jag var runt 21 eftersom jag fick för mig att plugga i Lund och inte tyckte mig ha plats i ett korridorsrum. Tanken var att köpa ett mindre eller vänta tills jag hade större boyta och skaffa ett nytt större då. Men så blev det inte förrän nu som suget tog över.

Först hade jag tänkt köra sötvatten igen, men sen tänkte jag kolla upp saltvatten och nu har jag läst några böcker (bl a Daniel Knops nybörjarguide och lite annat) och blir mer och mer sugen på att köra salt istället. Ja, det är väl 99% säkert att det blir ett inköp till våren nån gång. Vill läsa på lite mer först och behöver stuva om lite i köket plus köpa ett nytt köksbord för att ha plats (nuvarande bord är gigantiskt i förhållande till köket).

Har varit på Fiske & Fiskar och det lutar väl åt ett Red Sea Max därifrån.

Registrerar mig här nu för att sätta lite press på mig själv att börja se mig mer och mer som saltvattenakvarist för att underlätta att få tummen ur och komma igång, :).

Och för att förhoppningsvis kunna ställa lite frågor - just nu kommer jag inte på nåt jag vill veta, eftersom jag inte läst allt jag tänkt innan köp men det kommer väl. Ni får väl fråga om det är nåt mer ni vill veta om mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte gå introduktionskursen i saltvatten på Zoogiganten den 24 januari...Kanske något för dig åxå ? Kostar 100 pix å man erhåller ett presentkort på dito efteråt =)

Mycket trevlig sammankomst. Var där för ett år sen och inte blev man mindre sugen

efter dom timmarna där.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kurs... jag är inte så mycket för sånt. Jag tror faktiskt att jag kan lära mig mer effektivt genom att läsa böcker och på internet och sen ta det lugnt och prova mig fram. Nån mer erfaren akvarist kanske kan rätta mig om jag har fel?

Det känns som en kort träff inte kan ersätta läsande av flera böcker - kanske som ett komplement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är möjligt att det kan vara trevligt - jag har då ungefär följande plan för uppstart:

1. Invänta återlämnande av beställda böcker på biblioteket och läsa dessa.

2. Köpa nytt köksbord och möblera om lite i köket.

3. Eventuellt "kursen"

4. Slutgiltigt bestämma vilket kar jag ska köpa, även om jag tror att RSM är bra

5. Köpa kar och starta upp enligt de metoder jag läst om

Jag räknar liksom med att det kommer att ta ett tag med allt - jag är rätt noga med det mesta jag gör, inte så impulsiv eller förhastad. Kommer starta upp väldigt långsamt så jag känner att jag har koll på tillräckligt under vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Laggemans beskrivning av 'kursen' hos Zoo-giganten. Den är trevlig och väl värd tiden och den lilla kostnaden, men man blir knappast en fullfjädrad saltvattensakvaristen på de timmarna.

När det gäller att träffa andra saltvattensakvarister så är ett bergsäkert sätt att gå med i Malmö Akvarieförening. Där ligger fokus naturligtvis inte bara på saltvatten, men vi är några saltisar där och jag vet att ytterligare några är på väg att starta upp.

Varje år är det åtminstone något saltvattensföredrag och också många av de andra föredragen (tex reseskildringarna) och aktiviteterna (tex resorna) är helt klart av intresse för saltvattensakvaristen. Själv har jag ett brett akvarieintresse och tror definitivt att de olika intresseområdena, saltvatten - ciklider - växtakvarium etc, befruktar varandra så att helheten blir mer än delarna och jag en bättre akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag hade nog faktiskt på sikt tänkt kontakta Malmö Akvarieförening också. Jag har ju tappat lite kontakten hobbyn efter 12-13 års uppehåll. Då kände jag många som höll på hemma i Växjö, men nu nere i Skåne känner jag faktiskt ingen... och det är ju en brist.

Är det bara föredragskvällar och sånt, eller brukar det bli lite utrymme att bara hänga och snacka lite i nån klubblokal också? Eller förväntas medlemmarna sköta sånt på egen hand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...