Gå till innehåll

Hjälp med första stegen i nanokar


Tilda

Rekommenderade inlägg

Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L.

Hoppas jag får tag på ett bara.

Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång?

Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten.

Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar.

Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen?

Tacksam för alla råd, tips och ev varningar till en ivrig nybörjare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många liknande trådar som du gjort nu och oftast blir svaret, läs läs läs. Framförallt framhålls Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren som en bra början: https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

Även mitt råd är läs, läs och åter läst. Så gjorde jag. Emellertid måste du ha i bakhuvudet att det finns inget facit och ta till dig det du tycker låter vettigt.

En annan länk som är intressant för dig är denna: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104

Lasse startade upp ett clownhotell och i denna tråd beskriver han hur han gick tillväga.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har den boken fast på engelska.

Jag är alltid intresserad av många personers åsikter och erfarenheter.

Tidigare jag jag tex fått höra att ett saltvattenskar måste vara minst 200 l, men efter att ha läst runt här och pratat med butiker så verkar det ju gå med mindre kar också, vilken gav mig möjligheten att skaffa ett.

Så med envishet och många frågor tror jag man kommer långt ;)

Efter att ha läst tråden återstår mina frågor dock, och som sagt vill jag gärna ha olika åsikter och aspekter för då lär jag mig mest :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...