jannemannen Postat 29 juli 2004 Postat 29 juli 2004 <font face="Verdana, Arial, Helvetica"><font color="midnightblue" face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2"><span class="spnMessageText" id="msg">Hejsan ! Jag undrar lite om droppfilter. Jag håller på att bygga ettdroppfilter av en 30-liters jäshink nämligen. Längst upp hade jag tänktatt ha en skiva med filtermatta, under detta tänkte jag fylla upp med20-25 liter "bioballs" eller liknande.. Men vad jag undrar över är hurmycket vattenflöde som är lagom att köra genom filtret ? Skall detbokstavligen bara "droppa" ? Eller är helt OK att blåsa på med ett partusen liter i timmen ? Akvariet kommer att vara på drygt 900 liter ochinnehålla Tanganyika's !Dessutom så vill jag gärna höra omerfarenheter av bioballs i största allmänhet ! Jag har aldrig tidigareanvänt det själv, jag bara hört att det "skall vara bra"... Finns detannat som är billigare och/eller bättre ? Hoppas ingen tar illa upp att jag ställer denna fråga på ett "salt"forum, men jag har haft samma fråga inne några dagar på Ciklid.se. Ochjag blev rekomenderad därifrån att ställa frågan häristället... Jag antar att droppfilter är vanligare i saltvattenskar ! ? Mvh/Janne</span> Citera
Klubbsson Postat 29 juli 2004 Postat 29 juli 2004 Jag ser ingen direkt anledning till att ha ett droppfilter i ett Tanganika/Malawi akvarium. Men om du vill ha ett så är det klart att du ska skaffa ett. Det är svår att säga något om flödet det funkar både med ett droppande filter och ett forsande filter, Själv skulle jag nog ligga på runt 500L/h. Det fins dom som har droppfilter till sina saltvattens kar men det tillhör inte till vanligheterna.Om biobollar kan man säga att dom är mer användbara i sötvatten än saltvatten. Dom flesta säger att man ska undvika dom i saltvatten och i stället köra med små bitar levande sten. Du skulle kunna köra med små bitar med lavasten eller natursten. biobollar funkar nog utmärkt till sötvatten.Mitt tips för att lyckas med ett malawi akvarium är: Rörlig och gärna plaskande vatten yta, Ta rekomenderad filterstorlek gånger 5 (så slipper man böket med att göra rent dom) inga rötter, hålsten (innehåller kalk). Citera
Schull Postat 29 juli 2004 Postat 29 juli 2004 Hej! Har själ haft leca kulor i ett droppfilter och det funkade bra + dom är billiga. Biobollar ger jag inte mycket för, 1. välldigt dyra 2.Den stora ytan som det pratas om är välldigt svår att utnytja skulle tro att lyckas man med att utnytja 50% av ytan så är det över förväntan. Det kommer alltid att bli stora "torr" soner i ett droppfilter (beror på konstruktion). Ett droppfilter ska helst vara långt och smalt max 5cm dim fylt med något finara supstrat expv leca kulor eller grov sand . Gör man filtret av ett långt rör så är det bra att ta upp hål på jämna mellan rum så det kommer in syre (det är ju själva grejen med denna konstruktion att filter mediat syresäts hela tiden).Angående flödet så tror jag det har mycket med konstruktionen att göra, i dit fall med en hink som är ganska vid såbör själva filtret duschas (stavas det så?) för att i möjligaste mån få en så jämn spridning av vatnet som möjligt, 2000L/h är nog inte för lite! skulle filtret vara ett smalt rör så tror jag det räcker med 3-600L/h./Lasse Citera
Schull Postat 29 juli 2004 Postat 29 juli 2004 Leca kulor och grus har jag bara provatt i sötvatten!!!/Lasse Citera
jannemannen Postat 29 juli 2004 Författare Postat 29 juli 2004 OK ! Tack för svaren ! Då vet jag lite mera ! Kanskeprovar jag med Lecakulor eller ngt annat istället för biobollar..Det blir ju bra mycket billigare iaf ! Ang torra zoner så får manju självfallet se till att sprida vattnet över hela ytan längstupp. Det är ju bara att lägga exvis en plastskiva längst upp medett antal hål borrade... Så det tror jag inte kommer att blir ngtproblem ! Alltså uppifrån och ner: Filtermatta / Skiva med hål i / Biobollar, Leca el dyl....Mvh/Janne Citera
jower Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 En fråga...Varför droppfilter? Jag har hållit och odlat tanganyika i flera år och använde mig av filterkar med sk blåfilter och korallkross samt en uv. Provade droppfilter, men tyckte mest att det va bökigt. Något jag däremot blev nyfiken på för ett tag sen va sötvattensskummare... http://www.geocities.com/josh_shilling/skimming.htmlhttp://www.schuran.com/freshwater/abschaeumer_e.htmlLycka till! hur du än gör... Citera
jannemannen Postat 30 juli 2004 Författare Postat 30 juli 2004 Varför ? Jo, jag har fått för mig att det ger en väldigt effektivbiologisk rening av vattnet. Jag har en garderob precis brevidakvariet som passar "min hink" perfekt... Det enda jag kommeratt ha i akvariet är 2 st pumphuvuden med filtermatta somförfilter... Dessa kommer döljas av glasskivor som i sin turdöljs av frigolitinredningen. Det ena pumpuvudet kommer jobba medendast filtermatta. Medans det andra kommer att trycka upp allt,eller en del av sitt vatten genom droppfiltret. Jag tror att detkommer att bli en väldigt effektiv rening ! Skummare verkar också intressant ! Fast det får bli enframtidsgrej för mig. Jag vill se mera erfarenheter av andrainnan jag springer och köper själv...Men vad gör man inte för sina fiskar ! Mvh/Janne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.