Gurra G Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 hej:) kom och tänka på en sak... det finns ju kombosar med både t5 rör och mh lampor i samma... hur gör man då med dem??? mh ska ju minst sitta 30cm från vatten ytan... medans t5rör ska sitta alldeles vid ytan... hur gör man då med höjden?? dåligt formulerad fråga... hoppas ni förstår... tacksam för svar Citera
Sunny Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 T5 funkar bra på höjd med och de flesta kör T5 en bit ovanför ytan vilket jag tror rekomenderas t.om ? jag kör min under huv så måste köra precis vid ytan men vid kombination så gör det inget och kombinationen är även mest för att tillsätta lite färgkombinationer som komplement till MHn.Mvh,Sunny Citera
Laggeman Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 En sak du bör lära dig Gustav är att det finns inte många "måsten" i denna hobbyn. Antal W/liter, höjd ovan ytan är två sådana. Jag har en kombinerad armatur, 1x150+2x24W , och den sitter ca 15-20cm ovan ytan, mest för att ljuset ska spridas över hela botten och över de koraller som behöver det. Citera
Gurra G Postat 16 januari 2008 Författare Postat 16 januari 2008 ok tack för svaren:) så koraller bräns inte om man sätter mh'n för nära ytan då??? (tyckte det stog så i boken: saltvattensakvariet av daniel knop) Citera
a.nilson Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 har min ramp med 2sr 150w mh + 2st t5 ca 10cm från ytan. ända "problem" jag haft är värmen på sommaren. det tror jag iof att dom flesta märkt av oxå. Citera
a.nilson Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 se bara till att du inte bränner korallerna o får för varmt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.