Gå till innehåll

Min plan i grova drag


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Jaha - så var nytt köksbord på plats och lite ommöblerande avklarat. Innebär att jag nog köper ett Red Sea Max snart - kanske slutet av januari/början av februari.

Efter att ha läst på en del så har jag följande plan i grova drag - väldigt grova eftersom jag säkert kommer att få nya idéer och ny information under resans gång så att säga. Med "start" menar jag nu inte från dag 1 naturligtvis, utan bara det att jag funderat lite mer på kanske det som ska hända de första 6-12 månaderna.

Koraller:

Start - först tänkte jag skaffa lite skivanemoner och knappar och kanske nån annan mjukkorall som uppfyller de allmänt lämpliga kriterierna (min plånbok, min kunskapsnivå för tillfället och tillgänglighet). Förslag mottages gärna.

Senare - vill jag gärna ha Euphyllia, Fungia och en sån där pulsande Xenia som jag glömt fulla namnet på nu.

Lägre djur:

Start - börja med snäckor och vill då gärna få tag på några olika sorter. Eremiter av en mindre och relativt revsäker typ - läst att Calcinus inte lever så länge, vad innebär det i år ungefär? Hur länge lever andra sorter som är mindre? Putsarräka också.

Senare - kanske nån mindre typ av sjöstjärna, kanske nån mindre typ av sjöborre, kanske en Mithrax Emerald Crab eftersom jag tycker att krabbor är jävligt fräcka och jag kan tänka mig att en risk med denna, enligt vad jag läst, relativt revsäkra variant.

Fiskar:

Start: 1 bicolor blenny, eller möjligen annan typ av blenny blir nog det första. 2 ocellaris eller percula clowner är rätt sannolikt. 1 goby med symbiosräka är också väldigt intressant.

Senare: Ligger så långt fram i tiden så det känns lite ointressant att fundera för mycket över nu. Longnose Hawkfish ser skoj ut, kanske en fire fish magnifica, kanske nån annan slags goby. Vet inte alls och vet inte heller om ett RSM bör hålla mycket mer 4 fiskar?? Beror väl på mig också och hur mycket jag kollar vattenvärden etcetera och hur mycket andra grejer jag har i, men detta ligger som sagt så långt fram i tiden att det bara finns extremt vaga funderingar. För tillfället funderar jag i djurväg mest på snäckor och eremiter....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia sp. är bra som första korall, men se till att den inte kan sprida sig okontrollerat. De kan snabbt bli ett problem. En annan invasiv, men vacker art som även den bör isoleras är Pachyclavularia viridis (enkel, bra tidigt). Knappar och skivanemoner är bra val som tidiga koraller, det finns mycket att välja på och de flesta är såväl vackra som enkla, men även ofta invasiva... Jag är kanske lite allergisk, men se till att ingenting kan sprida sig dit du inte vill ha det...

Tidsplansmässigt verkar du vara på rätt spår, även artmässigt, mer än att sjöstjärnor sällan är att rekommendera.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se till att den inte kan sprida sig okontrollerat. som även den bör isoleras se till att ingenting kan sprida sig dit du inte vill ha det...

Tack för kommentarerna - hur isolerar jag? Menar du att den typen av koraller bör placeras på en sten separat från "huvudrevet", eller att de bör placeras på nån slags platå där de inte kan växa sig åt alla olika håll eller nåt annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En separat sten är säkrast. Xenia strävar mot ytan/belysningen, varför det hjälper en del att sätta den högst upp, men annars är det på separat sten som gäller.

Vad man kan gör är ju att samla de mest invasiva arterna på en revpelare separerad från övrig ls och låta dem sprida sig bäst de vill där.

Jag menade inte att skrämma upp dig. Knappar är inte hopplösa, ej heller flera av de finaste skivanemonerna, men de sprider sig med avläggare eller delning alllihop. De som sprider sig fortast kan ses som problematiska.

Många låter sina stjärnpolyper och sin xenia växa på bakrutan och skrapar helt enkelt bort dem när de närmar sig områden man inte vill ha dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...