Gå till innehåll

Mitt första saltvatten kar!


Lincon

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem.

Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man valt nått rätt iaf:

Skummare:

Prizm 400 eller Deltec MC 500

Cirk. Pumpar

Hydor Koralia (2st kanske)

Någon Värmare?

Någon Osmos?

Tester?

Salt:

Aquarium Systems Reef Crystal 4 kg (behöver 2 st, 8kg)

4kg (räcker till 120l)

Sedan detta då,, om man skall ge sig in på att ha en "Sump", frågor som jag har där:

1, Finns det färdiga ytavrinnings lådor? och hur ska dem vara placerade, bör man på nått vis räkna ut hur mycket vatten som ska rinna ner till sumpen där vara nått exakt, emot hur fort pumpen som trycker upp vattnet igen? Ska det i sådana fall vara två lika starka pumpar i vardera ända? (tips)

2, Ska det vara tre fack?, en för inpumpen, ett för LS och ett sen för returpumpen? Det står ju endel om att man även kan ha filter fack, men det verkar inte som om det är nödvändigt.. eller?

Men iaf, min tanke är att börja med några Clown fiskar, putsare, och kanske någon anemon.

Nu när man kryper fram till det och frågar sig för så har jag säkert glömt det mesta jag egentligen borde fråga om, men just nu kommer jag inte på det

:)

Men tack på förhand för eventuell hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råd nummer 1.

Besök någon i din nära omgivning så du vet hur allt fungerar. Detta är ovärdeligt när man bygger sitt första akvarium. Jag har träffat många som har fått tips av sin närmaste zoohandlare och dessa byggen är långt ifrån något man vill ha någon längre tid. Du är välkommen på besök om du inte tycker det är för långt att åka.

Skippa putsarfisken om du inte menar neongobi som också fungerar som putsatfisk.

Den "vanliga" putsarfisken har i regel ingen längre överlevnad i akvarium. Jag har sett dom som har levt i flera år men de hör nog till extremerna.

Skippa anemonen också, varför får du svar på genom att söka på forumet.

Välkommen till Hobbyn som kan få fart på vem som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...