Gå till innehåll

Vilket salt har ni ?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Samma här. Tropic Marin. Fast det är vell en smaksak och vad som fins till buds där man bor.

Men är inte riktigt nöjd med värdena, har ett lågt Ca värde och Kh

Filip du kan inte belasta saltet för låga värden. Man måste ju tillsätta dessa preparat för att undvika låga värden. Hur man tillsätter deta är ju även det en smaksak oavsett om det är med kalkvatten eller färdiga preparat.

Jag använder mig uteslutande av Tropic Marins samtliga produkter och är väldigt nöjd med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast igentligen borde ju värdena på färdigblandat salt vara samma som de man eftersträvar.

Eller är det bara jag som tycker det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför jämför ni ca värde på saltblandningen, det har vällinget med saltet kvalitet att göra? det är ju ändå en av de största förbrukningsämnena och som ständigt måste fyllas på.

själv använder jag mig av coralife men vad jag vet så är det ingen större skillnad på det och reef crystal mf...

dock vet jag vissa salter jag aldrig skulle ha i mitt kar och det är HV och sera salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter! Det var ju det jag ville säga med.

Inget kar fungerar ju med lägre djur om man inte tillsätter de ämnen som förbrukas. Alltså har det inget med saltet att göra.

Vid vattenbyte så får man ju upp sina värden lite om de är låga ,men som sakt vad så förbrukas de ju och man har låga värden i karat tämligen fort om man inte tillför Ca och Kh-buffer och eventuelt de rekomenderade spårelement som kan behövas för att eventuella koraller och andra lägre djur skall trivas.

Lycka till med vattenbytena. jag byter 10% i månaden,och i övrigt tillsäter jag Calsium och KH-buffer efter behov. Tillsätter även de rekomenderade spårelemen som behövs. Jag har inga problem med mina djur ,och karet fungerar väldigt bra och är stabilt.

Mina värden i karet är som följer. Ca 420, Kh 8-9 och Ph ligger på 8,2-8,4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det självklart viktigt vilka värden det nyblandade vattnet har! Mitt ca-värde ligger på ca 400-420 och när jag blandar nytt vatten vill jag givetvis att det ska ha samma värde som vattnet som finns i burken annars sänker jag bevisligen mitt ca i burkenom det nyblandade vattnet skulle ha ett lägre värde. Kör med reaktor och tillsätter stora mängder strontsium och jod då jag ser en otrolig skillnad i tilväxt. Inte sagt något om att salter med lägre värden är sämre, men värdena som jag har i burken vill jag givetvis ha på det nyblandade vattnet. Själv är jag ingen kemist och det intresserar mig inte mycket men om man inte har en reaktor så måste man hälla i mer buffer etc för att få upp sina värden hela tiden och än mer om man blandar nytt vatten med ett lägre ca, saken gälller nog samma när man har reaktor iofs, köra fler timmar på reaktorn för att få upp ett sänkt värde som resulterats av ett vattenbyte.

Det var det

Anänder Det enda saltet som är grymt bra CRYSTAL SEAsmiley32.gif

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle absolut INTE säga att det endast finns ett bra salt!!

Det finns många bra salt!

Jag själv har använt Tropic Marine, Instant Ocean, Reef Crystals i många år alla har fungerat utmärkt. Nu för tiden använder Aqua Medic's Reef salt och är mycket nöjd... det ger mig utmärkta vattenvärden.

Vill man gå på djupet med det här med salt så finns det en del märken som gör specialsalt för olika djur... bland annat för musslor och bläckfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...