Gå till innehåll

Skummare: FM eller KZ


Thessan

Rekommenderade inlägg

Nu har jag ljuset klart för mig så nu är det skummaren som jag fnular på. Det står mellan FM Ultraskim 2 eller KZ:as Revolution S i förhållande till priset undrar jag över om KZ:as är så mycket bättre så det är värt drygt 2000:- extra?

Vad jag har hört om Ultraskim 2 är att den är otroligt tyst men däremot lite känslig när det gäller vattennivån i sumpen. Hur är KZ:as när det gäller dessa 2 saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inget om de ovannämnda skummarna, men Jaken hade i någon tråd en form av kalkylator som räknade ut kostnade i elförbrukning. Där kunde två olika, tex skummare, jämföras och i vissa fall visade det sig att efter x-antal år började den i inköp dyrare skummaren att löna sig.

Kanske värt att kolla upp det?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller elförbrukningen drar båda skummarna 38watt.

Jag har själv en kz revolution small och har bara gott att säga.

Ljudnivån som du undrar över är låg, men inte jättetyst, se till bara att ha ljuddämparen på.

Vad du ska tänka på ifall du köper en kz skummare är att den eventuellt kräver en längre "inkörningsperiod" än andra skummare, har läst detta på internet och upplevt det själv.

Min skummade bra ifrån dag 1, men efter 3-4 veckor blev den ett monster!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som bägge är bra skummare, hade varit lättare att bestämma sig om någon var sämre men det är det tydligen inte.

Hur är KZ:as ang vattennivån, det jag funderar på är ju att första tiden ska man ju köra On/Off på ZEOvit reaktorn och Zeolithen bör ju inte hamna ovanför vatten så i början lär nivån vara ganska hög i sumpen även fast jag kommer ha nivåvakt så måste jag ju ha det så under en tid, det skulle inte vara några problem att ställa upp skummaren på något under tiden men vore ju skönt att slippa eftersom det gärna blir lite resonans ljud utav såna lösningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som bägge är bra skummare, hade varit lättare att bestämma sig om någon var sämre men det är det tydligen inte.

Hur är KZ:as ang vattennivån, det jag funderar på är ju att första tiden ska man ju köra On/Off på ZEOvit reaktorn och Zeolithen bör ju inte hamna ovanför vatten så i början lär nivån vara ganska hög i sumpen även fast jag kommer ha nivåvakt så måste jag ju ha det så under en tid, det skulle inte vara några problem att ställa upp skummaren på något under tiden men vore ju skönt att slippa eftersom det gärna blir lite resonans ljud utav såna lösningar

small modellen ska ha en nivå på 15-20 cm, 18 cm är optimalt, så det kör jag på och det funkar bra.

det där med att zeolithen inte ska hammna ovanför vatten löser du lätt med lite pvc, för jag antar att ingången till din zeo reaktor sitter nära botten nu?, gör isåfall bara en slinga som går upp till reaktorns "utblås" och ner igen, och koppla på pumpen där istället.

Jag tror att bägge skummarna är bra skummare, jag valde min kz skummare för att jag tyckte det var spännande att testa en "ny slags skummare", samt att jag skulle köra zeovitmetoden, och då känns det som att skummaren ifrån samma tillverkare ska vara byggd med detta i åtanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...