Gå till innehåll

Fungerar detta som lösning till sump?


Lincon

Rekommenderade inlägg

Hej!

Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,,

tack för eventuella svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,,

tack för eventuella svar

Funkar gör det men ingen vidare lösning. Om du skall använda en pump för att mata sumpen måste

du även ha en pump som pumpar upp samma mängd vatten som du pumpar ner. Kan lösas med

lite olika nivåregleringsmanicker.

Det viktigaste är att vi har en så pass stor sump att du klarar av en ev. hävertfunktion då

strömmen försvinner. Samt att du inte torrkör pumpen.

Varför inte sätta en pump i ytavrinningsfacken som pumpar ner vatten?

Fundera ordentligt innan du gör det, testkör ordentligt.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa hellre en överrinnigsbox, då slipper du borra.

Pumpa både upp och ner med två pumpar fungerar aldrig, även om du har exakt likadana pumpar så skiljer det lite i kapacitet, tryckhöjder mm. spelar naturligtvis oxå roll. Och vad händer om den ena pumpen går sönder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...