Gå till innehåll

Hur djup sand?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Vet att detta är en sån där fråga som stötts och blötts till det vansinniga - har hittat en del gamla trådar här och stött på diskussionen i böcker och så men...

JA - jag tänker ha sand på botten. Anledningen är enkel - ett av mina mål på sikt är att hålla en goby med symbiosräka och poängen med det försvinner ju om man inte har sand så de får utlopp för sina naturliga beteenden.

Så frågan är då: i vissa böcker rekommenderas antingen bara ett mycket tunt lager eller DSB. Tunt blir väl inte mycket för djuren att gräva i - är jag då dömd till DSB med minst 7 cm sand? Eller skulle jag kunna ha ca 4 cm eller kommer det att samla på sig för mycket skit utan att jag har vaheterenu anaeroba (va?) bakterier och allt går åt helskotta?

Om jag skaffar djur som bökar i sanden - eremiter, sandlevande sniglar - räcker det för att bli av med skiten i en mellandjup sand?

Förväntar mig tusen olika åsikter - men typ efter att jag skruvat ihop akvariet och fyllt med vatten och blandat i salt lär ju detta vara det första viktiga beslutet, innan jag stoppar ner LS. Jag tänkte nämligen lägga flata kalkstenar i botten och ha LS på för att sen fylla på med sanden. Tänker mig att det skänker en viss stabilitet och om jag nu ska ha lite djupare sand känns det onödigt att begrava dyra fina LS för djupt i den, eller?

Om ni inte är för trötta på diskussionan kan gärna yra lite här om sanddjup så får jag lite mer input innan jag bestämmer mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig klarar sig räkan och gobyn med drygt 1 cm sand, men LSen ligger ovanpå sanden så de kan gräva gångar under stenen. Att ha LS ovanpå sand är dock inte heller helt okontroversiellt.

Den övriga diskussionen ger jag mig inte in i.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LSen ligger ovanpå sanden så de kan gräva gångar under stenen. Att ha LS ovanpå sand är dock inte heller helt okontroversiellt.

Det är precis av denna anledning som jag tänkte lägga flata stenar i botten och LS ovanpå. Sedan sand runt de flata och lite över dom. Men så att inget kan gräva under själva LSen tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias - jag har ett perfekt par och det har fungerat enormt bra under nästan ett år. Då jag tänkt ha en liten DSB med plenum så konstruerade jag min botten litet knäppt (genialiskt så här i backspegeln :)) Jag la först några bottenfilterplattor typ åledsfilter på glaset. La några stödstenar på ca 4-5 cm höjd på plattorna. Hävde korallgrus över så att stenarna bildade stödpunkter för ytterligare ett lager plattor, sedan la jag ytterligare ett par cm sand och byggde upp LS från översta plattlagret. Alltså platta - sand - platta - sand.

När pistolräkan började gräva så blev det ju en hel underjordisk sal där nere mellan plattorna och det gör att han varierar sin utgång över hela akvariet. Plenum DSB kunde jag glömma (och det förstod jag i samma ögonblick pistolräkan åkte ner i plastpåsen) men en utmärkt konstruktion för en pistolräka

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...