Gå till innehåll

Vad ska jag göra med refugiumet?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har en avdelning i min sump där jag har levande sten och caulerpa, omvänd belysning 16h/dygn. När karet startade hade jag bara ls i facket och ingen belysning men när jag fick problem med näringsvärdena körde jag igång caulerpan där. Det funkade fint till början men sedan började jag dosera FM UltraMin S (kolkälla) och tillväxten stannade av, nu har jag slutat med UltraMin S och kör istället med vodka, vilket håller nere nitraten ordentligt och såldes växer caulerpan knappt alls, finns nu inte så mycket kvar av den heller, eftersom jag skördat undan ganska hårt för att slippa krasch.

Men frågan är vad jag ska göra med den delen av sumpen?

Ta bort all caulerpa och släcka ljuset? Låta den gå? Eller kanske ta bort både caulerpa och ls? Kanske ut med caulerpa och ls och sätta in mitt FR509 och köra Rowa eller liknande(som för tillfället inte används....)?

Det samlas ganska kycket detrius i facket som är svårt att suga ut, det hade förmodligen blivit enklare utan stenen. Samtidigt så funkar det som en frihamn för diverse småkryp som är nyttig för karet och som delvis blir mat till fiskarna när dom sugs upp i karet.

Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det lutar åt att bara släcka

Men jag funderar på om jag inte skulle passa på och byta sump. Den jag har är lite för hög, det är så jäkla svårt att komma åt. Har 50cm hög idag, vill ner till max 40cm, helst 120*40*40 men det finns nog inte standard kar med de måtten, så alternativet är att gå ner till 100*40*40. Men då måste jag minska någon del, refugiumet.... Annars får jag specialbeställa, och det blir nog ganska dyrt, jag känner inte till någon bra glasmästare att vända mig till heller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...