Guest pterois Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Tja, undrar om folk skulle vilja ge mig IDIOT SÄKRA sätt att bygga akvarium på? Har hört om folk som byggt o sen när tanken stått färdig så har d gått sönder. Skulle gärna vilja ha utförliga instruktioner som t.o.m en7 åring skulle förstå=) Vill bygga i alla storlekar från 100l - 2000l, så vitt jag förstått så är ramen det absolut viktigaste så jag antar att en svetsad stålram borde va att föredra? Bra tips på att bygga sump, nitratfilter etc är också ytterst uppskattat...HA D GOTT & SIMMA LUGNT Citera
jimmy Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 ramen tror jag inte har så stor betydelse det är nog mest för att dölja dåliga silicon skarvar.'Se till att ha glas i rätt tjocklek bara.Om hur du bygger finns det gamla trådar om sök lite så hittar du nog Citera
Dykaren Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Stålram är inte att rekommendera för saltvattensakvarium... för eller senare kommer det att rosta. Citera
Klubbsson Postat 3 augusti 2004 Postat 3 augusti 2004 Dom flesta akvarier klarar sig aldeles utmärkt utan ram. vill man förstärka funkar det nog bättre med glaslister på insidan.Jag jobbar som konstruktör och har under tråkiga stunder gjort lite beräkningar på akvarium. En av dom viktigaste sakerna för att ett akvarium ska hålla är att det står plant och gärna på en frigolit skiva.Vill du ha ett idiotsäkert akvarium får du nog svetsa ett i Duplex rostfritt stål (typ kastrull stål) men då kan det nog bli rätt dyrt. Citera
Guest pterois Postat 4 augusti 2004 Postat 4 augusti 2004 Så d e bara att ha rätt silikon &att d står ordentligt (plant etc)som gäller? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.