Gå till innehåll

Nu har jag åkt på skiten.


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Jag har åkt på cyano. Jag upptäckte det för 2-3 veckor sedan jag har sedan försökt suga ut skiten 1 gång i veckan men det har misslyckats. Jag har 3 gånger så mycket cyano nu. Jag har flyttat en pump så flödet från den kommer på cyanon, men jag vet inte va jag ska göra nu. Det är cyano på stenar och på en närliggande ruta. Någon som har förslag på va man kan göra. Jag har funderat på att dra igång med vodka. Någon som har något att säga om det? Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en matta av cyano när jag kom hem efter en 3v semester. Min lillasyster hade matat firrarna och det såg ut som om heeeeeela karet var dömt att försvinna under en matta av cyano! Ni kan inte fatta hur det såg ut, heeeeelt sjukt mycket cyano.

Jag hade lärt mig att vattenbyten kunde förvärra det hela sedan tidigare och tog det därför iskallt och gjorde följande:

1. Tog en ny dikborste och en tandborste och skrubbade bort cyanon så gott de gick!

2. Väntade 4tim, tvättade rent skummare (heeela) och rengjorde filter.

3. Dammsög botten på cyano

4. Bytte ut Rowa Phos mot nytt

5. Bytte ut Aktiva kolet mot nytt

6. Sänkte ljustiden med 2tim (fr8tim till 6tim)

7. Matade väldigt lite (inte för lite=döda/magra firrar)

8. Kämpade med att sakta fixa alla vattenvärden (utan att byta vatten mer än nödvändigt)

Allt detta gjorde jag i denna ordning och idag (mindre än en månad senare) har jag nästan helt blivit av med den äckliga cyano attacken. Om det nu fungerar vet jag inte, det kan vara så himla många faktorer inblandade. Men en sak är säker, det fungerade för mig =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och om du inte orkar läsa alla trådar så får du ett litet snabbt och enkelt stalltips av mig!

Korallen-Zucht har 2 produkter, en som heter Coral Snow och en som heter Zeobak.

Till dina 400 liter mäter du upp ca 4 ml Coral Snow och dumpar i karet varje kväll när du släkt ljuset. Varannan kväll spetsar du de där 4 mililitrarna med 4 droppar Zeobak.

Kör med den blandningen och intervallen tills Cyanon ger vika. Det kan gå ganska fort om man har tur. Det verkar funka ganska bra för mig i alla fall när jag fått en liten släng av Cyano och Dino i min nystartade burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...