Gå till innehåll

Uppstart av 720 l


Edward

Rekommenderade inlägg

Hej!

mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka?

vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jesper och varmt välkommen till SG!

Det låter kul att du ska starta upp ett så pass stort kar som första kar, det kommer kosta lite grand, men du kan ändå komma undan billigt om du bara låter det gå lugnt fram.

En 100-liters sump kan fungera aldeles utmärkt, själv har jag ett 54-liters kar i mitt system. Du ska fundera på vad du vill ha i sumpen och sedan anpassa den efter det. Doppvärmare, skummare, eventuella reaktorer i framtiden, kanske ett refugium så småningom? Till allt detta behövs inte plats i sumpen, men ju mer du kan ha innanför istället för utanför, desto bättre.

Vilken box du ska använda är svårt att säja, det finns ett par olika, testa och göra en sökning i forumet och se vad du kommer fram till. Har sett att det finns någon i Köp&Sälj avdelningen också.

En lämplig returpump kan du också få tips om i dessa trådar tror jag. Returpumpen är den som styr flödet genom sumpen, så länge boxen kan ta emot det så klart.

Du kan se på de kar som är på 720-liter och se vad de använder för belysning och se om det är något som skulle passa dig och din plånbok. Vilken inriktning ska du ha i karet? Enbart fisk eller mjukkoraller och kanske stenkoraller i framtiden? Ska du gå hela vägen så hade nog tex 8x80W T5 varit ett alternativ, eller kanske 3x250W MH + 4x80W T5 om du vill ha det där skimmret i karet som man får med metallhalogen.

Ta gärna kontakt med andra saltisar i din närhet och hör om du kan komma och titta på deras kar och vad de har så kan du säkert få svar på en del frågor du har och kommer på under resans gång.

Lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för ditt svar!

tänkte mest angående box och returpump om jag behövde ha nått visst flöde till sumpen och tillbaka igen, angående liv i akvariet så vet jag inte riktigt än vad det blir som en start blir det antagligen ett par clownfiskar eller liknande för att sen skaffa drakfisk är väl vad jag hade tänkt just nu, och hur bygger man upp en bra sump? måste man borra i akvariet eller fungerar det lika bra med en box som går utanför?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att drakfiskar kan få för sig att äta allt som går att få in i munnen, så välj dina fiskar med omsorg. Läs gärna på innan du handlar, sök info här på guiden och via tex Google. Man hittar en hel del bara man ger sig på det.

Att borra har fördelen att du slipper saker som hänger på kanten. Fördelen med box är vad jag vet inte lika många, men vill man inte borra så är det ju en praktisk lösning.

Utseende på sumpar är lika många som det finns akvarister. :) Sök lite i de trådar som du anser har en bra setup, och se om du hittar bilder där, annars kan du kanske ta kontakt med personen i fråga och få tips och råd.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...