Gå till innehåll

Juwel Kar


Pear

Rekommenderade inlägg

Vilken modell är det och hur gammalt är akvariet? Det skiljer lite i utformningen av överdelen både mellan modellerna och för några år sedan förändrades överdelen på alla Juwelakvarier. Vattentäta är tyvärr varken de nya eller gamla överdelarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ligger det till: Maxgränsen på lappen är till för det inbyggda Juwelfiltret och delvis vattennivån. Ramen på ovansidan har två syften. 1. Lägga lyrampen och täckluckor på. Samt hålla fast mittstaget. Ramen på ovansidan ligger enbart fast med punkter av silikon och mellan glaset och ramen ligger en gummilist, mer skydd för vatten finns inte. I princip är det möjligt att lyfta bort hela ramen och limma fast en klasskiva som mittstag istället. Så vill man ha vattentätt upp till kanten, så lägger man silikontätning mellan listen och glaset.

Jag som nu behövde få ner en overflowbox längre ner gjorde så här:

mätte ut bredden på boxen och sågade helt enkelt ner till glaset och av med biten och fick då 3 cm att sänka boxen. silikonade kanterna som sågats av så det blev tätt och sedan har jag silikonade jag hela listen karet runt.

Fick detta förklarat av en kille på Akvariemiljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...