Gå till innehåll

Några fisk frågor


SagaLee

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har vi bestämt oss, det blir en 480l burk, nu till nästa fas.

Jag har tittat och funderat lite över fiskar. Jag vill ha revsäkra fiskar.

Nu har jag blivit helt förälskad i följande: Gul boxfisk, igelkottsfik, kofisk, sjöhäst och sjögurka.

Fungerar dessa tillsammans?

Jag har för mig att boxfisken inte är revsäker.

Sedan har jag hört att både kofisken och sjögurkan kan förgifta karet om de dör. Är detta sant?

Ska man undvika dessa eller beror det på hur stort karet är? Hur koncentrerat giftet blir?

Nu till nästa serie frågor;-)

Dessa fiskar är ganska dåliga simmare, de vill inte ha det för strömt? Men om jag vill ha ett levande rev behöver jag ha bra cikulation på vattnet. Går detta att kombinera? Eller är jag helt ute och reser. Måste jag helt tänka om, angående fikvalet?

Nybörjare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid en fråga om sten/sax/påse.

Boxfisken är nog betydligt giftigare än kofisken (som också är en boxfisk) Igelkottfisken kommer med 99% sannolikhet inte att vara revsäker. De brukar dessutom vara notoriska fenbitare så risken är stor att den stressar boxfiskarna och sjögurkan så att de fäller ut gifter. De är absolut inte att rekommendera tillsammans med sjöhästar heller.

Du borde däremot kunna hålla sjöhästar och kofisk/boxfish tillsammans. Om du får dem när de är tillräckligt unga bör de bete sig ganska väl. Att introducera ett halvt fullvuxet exemplar tillsammans med sjöhästar lär dock ställa till problem. Då är de sannolikt inte revsäkra heller.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Nu har vi bestämt oss, det blir en 480l burk, nu till nästa fas.

Jag har tittat och funderat lite över fiskar. Jag vill ha revsäkra fiskar.

Nu har jag blivit helt förälskad i följande: Gul boxfisk, igelkottsfik, kofisk, sjöhäst och sjögurka.

Fungerar dessa tillsammans?

Jag har för mig att boxfisken inte är revsäker.

Sedan har jag hört att både kofisken och sjögurkan kan förgifta karet om de dör. Är detta sant?

Ska man undvika dessa eller beror det på hur stort karet är? Hur koncentrerat giftet blir?

Nu till nästa serie frågor;-)

Dessa fiskar är ganska dåliga simmare, de vill inte ha det för strömt? Men om jag vill ha ett levande rev behöver jag ha bra cikulation på vattnet. Går detta att kombinera? Eller är jag helt ute och reser. Måste jag helt tänka om, angående fikvalet?

Nybörjare!

Det finns en hel del koraller som inte ska hållas med sjöhästar och som du skrev så ska sjöhästar ha lägre cirkulation än ett revkar.

Jag tycker att du ska fundera på om du inte ska börja din saltvattenskarriär med lite lättare fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr är alla de fiskar du räknar upp ganska svåra och passar inte heller så bra i en "vanlig" korallburk eftersom de är dåliga simmare (möjligtvis undantaget Igelkottfisken). Tycker som Karro och Anders, du bör nog försöka hitta lite lättare fiskar att börja med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coola firrar som säkert skulle funka bra ihop, med reservationen att sjöhästarna eventuellt kan bli utsatta för "nopping".

alla boxfiskar är mer eller mindre giftiga om dom dör eller blir stressade/attackerade - däremot tror jag att risken för förgiftning i ett större kar är relativt liten och kan nog lösas genom permanent filtrering med aktivt kol.

Sjögurkor är omdiskuterat - vissa arter är tokgiftiga, andra har fungerat hos mig i 10-15år utan problem, dock finns exempel på att även de relativt ofarlig gurkorna kan ställa tiill massiva problem om dom fastnar i en pump t.ex.

däremot finns ju som tidigare nämts problemet med kompabilitet mellan koraller och dessa fiskar - samt att ingen av dom är nybörjarfiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...