Gå till innehåll

ZEOvit + phosfat remover


Moose

Rekommenderade inlägg

Det står över allt att man inte skall köra detta ihop. Men det står ingenstans varför man inte skall det.

Om man har höga halter av fosfat, e det då inte bra att köra båda metoderna?

Eller e det så att det sjunker för fort isfåfall o stressar korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är dels för att fosfatremower inte behövs i zeovitmetoden, och att man riskerar att nolla fosfaten helt.

Och om man har mycket fosfat kan nog sänkningen bli på tok för snabb med skadade koraller som följd.

Vad har du för fosfatvärde nu och vilka doseringar kör du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var o mätte just nu o gud va jag hatar saliferts tester, jag ligger ngnstans mellan 0.03 och 0.1, definitivt närmare 0.1 än 0.03 iaf.

just nu doserar jag varje dag

4droppar ZEObak

4droppar ZEOfood7

1ml ZEOstart2

är inne i min 2 veckors uppstartsfas, har precis kört så här i en vecka.

Var hos ted förra veckan o testade mitt vatten, då visade hanna 0.1 ppm i phosfat, så jag hoppas det e på nergång. Hade varit kul o prova med en hanna igen o se vad den visar gentemot saliferts

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite kaka på kaka, men jag fyller på. När man exporterar näringsämnen via bakterier så måste alla ingredienserna finnas annars stannar processen. Kombinerar man de båda metoderna som du föreslår så kan removern gör så att ZEOvit-processen begränsas. Om du har oproportionellt mycket fosfat så skulle jag föreslå liksom Fauna Marine gör, börja med remover och gå sen över till ZEOvit. Har du inte bråttom så kan du hoppa över removern, för i det långa loppet så tar du fosfaten ändå, men det kan bli lite kniksigare. Du kan behöva göra några uppehåll med kolkällan/ZEOstarten när nitraten har tagit slut för att få igång processen igen. Problemet är ju att veta när processen har avstannat i mitt fall så har jag haft ovärderlig hjälp av en Hanna photometer. Så när fosfaten ej sjunker längre trots att man ökar kolkällan så kan man ha hamnat i läget där processen avstannat, det finns andra begränsande faktorer också, men i ZEOvit-fallet så är det ZEOfood:en som säkerställer dem.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...