Gå till innehåll

Icke akvarie-armaturer


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

Det finns en del MH-armaturer (70/150W) för affärer och liknande som inte är direkt gratis men mycket billigare än akvariearmaturerna. Vad finns det för nackdelar med att välja sådana?

De är inte så vackra kanske, men ska man inte ha dem synliga spelar det inte så stor roll.

Jag kan tänka mig att de är långt ifrån rostsäkra ifall man har kondens i huven (nix, den ventilerar jag bort), men det kanske är en bra idé att byta ut fästskruvar mot rostskyddade motsvarigheter och dra över originalytorna med hammarlack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon bild på dessa armaturer.

Visseligen är oftast akvarie armaturer slimmade till formen men har även sett snygga armaturer (MH) i affärer som dom har som spottlights

Nja jag skulle ej tro att det är nån större risk för rost i en sådanhär armatur. Lampan i sig är ju varm och det tänkbara kondenset kommer att dunsta bort innan det ens kommit in i den smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Nattetid så dröp min huv av fukt innan jag satte fläkt i den, så då började allt möjligt (även fuktsäkert) att rosta. Inget problem nu längre tror jag, men man kan ju alltid förebygga problem genom att säkra lättrostade saker som skruvar (som dessutom är ett otyg ifall de rostar ihop).

När det gäller armaturer; vi kan börja med en svensk importör:

http://www.lampia.se/armaturer/mizar_150.asp

Priserna är plus moms, så då landar man runt ett slutpris på 1400:- för en 150w-armatur med drivdon.

Eller, med snabb leverans från Tyskland, en takarmatur för ca tusenlappen (mängdrabatt vid 4 smiley1.gif):

lichtshop24.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk då på att man får köpa till en lampa/ljuskälla också. Om det ingår några i de armaturerna så är troligen föga lämpade för saltvattensakvarium. Så lägg till cirka 700kr till på de priserna.

Eller så kan man ju köpa en 150W armatur som verkligen är gjord för saltvattensakvarium och godkänd med certifikat för 2250kr och då ingår lampa som är rätt för akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Yepp, den där för 2250:- är ett mycket bra pris, den är ett alternativ!

Lampia.se som jag hade med som exempel ovan (mest som armatur-exempel) är för dyra för att det ska vara lönt eftersom de inte har några vettiga lampor och man då ändå måste köpa dem separat.

lichtshop24 tar ~350kr för en 10k-lampa utöver 1000kr för en armatur, så summan är helt ok. Fast det beror ju på om det finns andra nackdelar med armaturen, därav frågan. smiley1.gif En fördel (för mig) är att man får drivdonen separat och kan sätta dem utanför karet - jag slipper gärna den extra värmen och vikten nu samt tar en liten armatur när jag ändå har en huv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...