Gå till innehåll

Sumpbygge med glas o plexi


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej på Er!

Jag skall nu äntligen få tummen ur och bygga mig en sump, jag tänker ta genvägen och köpa ett färdigt glasakvarium på ca: 100L, däremot tänkte jag inte göra mellanväggarna i det i glas utan i plexi, funkar det och hur limmar jag plexit mot glaset? Har fattat att plexit är för fett för sillikon.

Vad göra?

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hel del plexi hemma, och jag är helt enkelt för bekväm för att ta hem glas o mecka med... Ren o skär slöhet alltså.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tager vad man haver men englasmästare borde ju kunna skära ut en trave tunna glasskivor efter dina mått för lite och ingenting..?

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har limmat en skiljevägg i plexi med silicon till min returpump ,inga prob än iaf sedan hade jag en egetillverkad plexilåda helt limmad med silicon har hållt tätt nu i ca 6mån

"jag har okså andvänt plexi av lathet har kanske en 12 st 8 mm skivor på 90 x 90 cm står "

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju inte hända så mycket så länge som det är en skiljevägg i en tät burk även om det skulle släppa. Den ska väl heller inte stå emot nåt tryck direkt. Men vad är det för låda du nämner Zippo? Är det typ en fristående överrinningslåda eller liknande så hade jag varit desto mer nervös. Förr så har gjort försök att reparera/täta plexigrejer typ min gamla pelarskummare med silicon men det har alltid släppt till slut. Oavsett vad det är för låda så finns det ju bra plexilim att använda så länge som du inte ska limma mot glas.

Niclas: Tittar man på din fosfatreaktor så får man absolut inte uppfattningen att du skulle vara den slöa typen. Tvärtom skulle jag vilja säga, så präglades den av både skaparglädje och nogrannhet. Så ska du verkligen ta genvägar när det gäller sumpen?

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med att "rugga upp" ytan lite på plexiglaset med ett fint sandpapper där du avser att lägga silikonfogen (har gjort så själv när jag monterat ytavrinningar). Fördelen med att använda plexi i mellanväggarna på en sump är ju många, enkelt att ta upp hål för nivågivare, genomföringar mm.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

johannes jag hade en ytavrinninglåda i plexi bara på insidan i baljan sedan gick ett gammalt eheim ytterfilter från den,bara så att jag fick bort ytvattens hinnan inte snyggt men fungerade mkt bra !

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niclas jag har en likadan lösning som du tänker bygga jag la bara en fet siliconsträng på var sida och det fungerar perfekt utan att förbehandla, det är ju som övriga skriver inget högt tryck på glaset och skulle det läcka lite så är det ingen katastrof men det kanske skiljer på olika plexi sorter så ryck lite i den när det har torkat så det ej är helkass innan du drar igång sumpen lycka till mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Skall prova med Plexi i alla fall så får vi se.

Skall knäppa lite bilder på underverket när det är klart. Tyvärr är förvirringen total om hur den skall se ut, räknar med att ha en på ca: 100L och i denna skall det få plats Nitratfilter, skummare mm. samt diverse bubbelfällor.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var bra att du tog upp det Hasse, jag har också hört om olika typer/kvaliteer av plexi. Enligt glasmästarn här finns det egentligen inte ens nåt som egentligen heter plexi längre utan det är ett samlingsnamn för "vad-det-nu hette". Men jag vågade inte måla in mig i ett hörn och påstå detta först eftersom jag inte vet nåt om detta. Ska fråga nästa gång jag e där. Kolla mailen Niclas..

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, kan du inte ladda upp nån bild på din sump? Jag fick fina bilder i somras på Johannes sump, klart ambisiöst bygge! Jag skall bygga något enklare hade jag tänkt, och jag behöver inspiration! Måtten på sumpen är 90x35x35. Jag hade tänkt att 30cm av dem skall vara kammare för osmosvatten.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skaskaffa en sump jag oxå,hittade en ritning här på ett refugium som såg lovande ut. Vad mer ska man tänka på när man bygger en sump?

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör den stor.

Min blev för liten tycker jag skulle behöva iaf 30 sm längre, den är på hundra liter. Kommer inte kunna få i nån kalkreaktor eller dylikt i framtiden.

MvH Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, bättre med dåliga bilder än inga bilder alls. Ser framemot några om Du har möjlighet att knäppa ett par bilder.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filip, burken redan köpt, dessutom måste den passa i ett skåp som skall stå bredvid.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filip: Jag har ju innermåtten på bänken att rätta mig efter. Frågan är då om jag ska göra sumpen så stor som det bara går eller om jag ska göra den lite kortare ifall jag senare behöver någon utrustning som måste stå torrt? jag kan inte sätta mig i läget att jag tvingas ha utrustning utanför bänken då faller lite av principen... Något att tänka på vad gäller höjden på sumpen? jag skulle rymma den och komma åt den även om den är 50 eller 60cm hög....

Ändrad av NoName den 2003November28 kl 20:04

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Ni som har limmat plexi och silikon. Hur är er erfarenhet hur det håller

efter en tid?

Jag har fackindelat min sump på det viset med polykarbonat och

akvariesilikon men inte dragit igång den ännu.

Fick beskedet i denna topic att plexi inte fungerar med silikon

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 4570

Jag kan slita och dra i skivorna utan att det lossnar men frågan är hur det

sitter efter en tid i saltvattensmiljö.

Jag förtvättade med aceton men har inte slipat något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...