Gå till innehåll

Konstiga saker i mitt akvarium - några idéer


Rekommenderade inlägg

Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på:

1. Några små "kuddar" - kan det vara svamp? De är ljuslila/rosa-aktiga ungefär som de ljusare kalkalgerna. Ser 4-5 st utspridda med några cm mellanrum - de största är kanske 1 cm i diameter. Det konstiga med dessa är att den första jag såg försvann, men nu har jag sett mer i en lite skuggigare del av akvariet. Dessutom hade den första jag såg samt 3 av de nya (de som är lite större) som konstiga vita trådar 1-2 cm långa som sticker ut och vajar i strömmen. Eller jag tror de sticker ut, men det kanske är nåt annat som bara av slump visar sig i anslutning till "kuddarna". Kollat bilder på cyano och de jag sett är alldeles för röda - men det kanske finns ljusare sorter??

2. Som en slöja. Lång inne i 2 grottor ser jag med ficklampor först nåt jag trodde var slem, sen typ spindelväv, men nu ser jag att det är som en tunn tunn slöja av supersmala vita trådar (ev sitter de ihop med membran mellan - svårt att se) som sticker ner som ett skägg nån cm och tycks filtrera eller hämta saker ur vattnet. Inte rörmaskar - det är mer som manet eller jag vet inte - inte rörmask i alla fall.

3. Mask - sett 2 maskar. Segmenterade. Den ena 1-1,5 cm lång, den andra stack ut ca 3 cm ur ett hål så den vet jag inte hur lång den är. Smala är dom - riktigt smala, kanske 1 mm bred. Huvudet (eller främre delen av dom) är ljusrött/orange och resten av kroppen är mörkare brunaktiga. Nåt dumt som man inte vill ha? Ser rätt kul ut...

4. Den vagaste beskrivningen - som ett litet höstlöv virvlat ibland nåt förbi i strömmarna och jag vet inte ens om det är skräp eller liv. Platt och nån dryg mm i diameter. Vitt/ljusgrått. Anledningen till att jag tror det kan vara nåt som lever är att jag oftast ser det när det är mörkt - i princip aldrig när det är ljust och om jag tänder för att titta närmre så tycks det oftast fastna på en sten eller grus och kamouflera sig och försvinna. Men det kan ju vara ren slump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på:

4. Den vagaste beskrivningen - som ett litet höstlöv virvlat ibland nåt förbi i strömmarna och jag vet inte ens om det är skräp eller liv. Platt och nån dryg mm i diameter. Vitt/ljusgrått. Anledningen till att jag tror det kan vara nåt som lever är att jag oftast ser det när det är mörkt - i princip aldrig när det är ljust och om jag tänder för att titta närmre så tycks det oftast fastna på en sten eller grus och kamouflera sig och försvinna. Men det kan ju vara ren slump...

Jag tror det är en batman..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...