Gå till innehåll

Retur genom avrinningen


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

På grund av väldimensionerad genomförning ner till sumpen funderar jag på att dra returen tillbaka i samma rör. Någon som har samma konstruktion som har lite tips om hur man får ihop det eller andra saker som är bra att tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan det stämmer att jag har detta, har dock ej det klart på min hemsida då jag hafft så mycket annat att göra bla att färdigställa saltvattensguiden´s nya del. Åter till denn tråd.

Mina PVC-delar

pvc_ror.jpg

Mitt akvarium är borrat med 63mm hål och har en genomförning i denna för 50mm rör.

tankgenomforning1.jpg

Som du ser på bilden har jag ett rör i röret. Detta återrör från sumpen är 25mm rör, nu efteråt så skulle jag hällre tagit 20mm för att få mer plats i det stora 50mm röret.

I denna del utav akvariet har jag sedan 50mm röret en bit upp och på detta sedan min ytavrinning. Det är en förstornings muff från 50-110mm

overrinnings_roret3_liten.jpg

ytavrinningkarmen2.jpg

Så här ser den ut. Denna är lätt att skjuta upp å ner för att lätt kunna ställa in nivån i karet. För att vara säker med tätheten så har jag haft gängejp imellan. Kör dock inte med ett T-korse högst upp som på bilden. utan bara en krök (stor böj)

overrinnings_roret6_liten.jpg

I denna förstorningsmuff har jag sedan laggt en plexiglasskiva med massa hål i och där på sedan glaspottekulor för att fisk etc ej skall kunna fasta och att kluckandet/slörpet skulle försvinna/sluta

Tittar men sedan under akvariet så har jag ett T-korse där återröret går in i och ytavrinningsvattnet går vidare ner till sumpen.

wrang_bygget_rordragning1.jpg

Så här ser det ut.

Den undre kranen är för att kunna strypa flödet upp till karet ifall det pumpar för mycket och den andra var till min kylanläggning som jag ej har kvar så denna är numer stängd

Så här byggde jag ihop själva T-korset:

Använde mig utav ett T-korse som heter 50-32-50 där 32 är ut åt sidan

För att återvattensröret skulle passa där i så använde jag en 25mm muff då denna bygger 32mm så den passade in i T-korset.

På insidan sedan så satte jag en 25mm 90gradersböj denna fick jag dock korta ner lite så den gick ner i T-korset via 50mm öppningen.

pvc_ror4.jpg

För att sedan 25mm muffen skulle passa in bra så sattes det in ett 25mm rör som var ca 1,5cm långt

pvc_ror3.jpg

Detta var för att 25mm muffen skulle passa bättre och att det skulle vara helt tätt.

pvc_ror8.jpg

Nu är det bara att bygga vidare med de andra rören 25mm har jag nu i T-korset och kan bygga vidare åt detta håll mot returpumpen

Svårare än så här var det inte smiley2.gif.

Nej då bara skojade lite detta var ett meck innan jag fick ihop detta!!

Så när ni bygger med PVC delar så TÄNK innan å vänd och vrid för efter man limmat så finns det INGEN återvändo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Jättejättetack! Kanonbra med alla beskrivningar och foton!

Appropå 20/25 i returröret, behövs den extra platsen i 50-röret? Mindre plaskrisk eller?

Jag antar att du har kört en del gängat istället för limmat för att ha möjlighet att ta bort saker om karet ska flyttas eller så? Just när det gäller returröret så blir väl det lite klurigt i och med att det sitter fast där det sitter i T-korset...

Inte lite prylar som går åt. smiley17.gif Akvarieudstyr eller aquaristic?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan det ända som är med gänga är längst ner vid sumpen (bild 6) så man lätt kan trixa ut det hela. Uppe vid karet vid utblåsröret sitter det även en skruvkoppling så man kan koppla bort denna 90gradersböj.

Allt annar är limmat.

Nja jag tror att jag kan putta upp mer vatten om man använt ett 20mm rör istället total inne i röret idag är det 23mm övers och pumpen på 3500liter klarar detta. Så det är ändå ej några problem. Sätter man en kran under T-korset så kan man brommsa upp vattnet lite granna så slipper man plast/slörp etc. Men det är lätt att vara efterklok. Men har fått det nästan nästan helt tyst pga att jag ej kanske har upp totalt 2500l/H och plexiglas skivan med hålen och glaspottekulorna liggande i vägen.

Testade först med att ha en kamliknande kant på ytavrinnings muffen men då blev det ljud!! så nu är den helt slät och vattnet rinner över kanten sitället. Total så sitter denna ytavrinningsmuff 1,5-2cm under ytan.

Lätt att höja och sänka om man vill detta

akvariet_uppsatt_ytavrinningen2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Andreas Lange

Ser man på, Coop hade sådana "ytavrinningar" (dvs 50-75 och 50-110) på sin VVS & BAD-avdelning. Har du sparat gummipackningen på din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Tack, precis det jag trodde.

Då återstår bara att vänta på att beställningen med en miljard PVC-delar ska anlända. Nästa spänning blir att se i hur många fall jag har tänkt fel om vilka delar som behövdes... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...