Gå till innehåll

Bråkstake och nystartat nanokar....


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

Jag har ett litet problem. Jag har ett några månader gamalt akvarium och ett ny uppstartat nano kar med moget vatten men med ny Levande sten som puttrat i 10 dagar. Mitt akvarium innehöll: en royal dottyback (han som är halvan gul och halvan rosa) en fjärilsfisk, en algätande fisk, erimiter och en räka tills igår. Då jag blev så ARG på Gnällan (royal dottybacken) som hela tiden har jagat mina andra fiskar och vaktat räkan som inte ens vågat komma ut pga. att han skulle fått sig en snyting av gnällan. I går flyttade jag över skit fisken till mitt nystartade akvarium. Nu matvägrar han och ligger mest och trycker bland stenarna. Värdena är än så länge bra men min fråga är: var det för tidigt att sätta i en fisk? Hur länge ska man låta karet stå? Jag har ju moget vatten i det lilla....Inte måste det väl då stå och puttra 2 månader??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet är(egentligen) inte det som bestämmer när du kan stoppa ner levande i karet, utan det är dina vattenvärden.

Stenen behöver tid på sig att kureras och kommer säkerligen öka nitrit/nitrathalten i vattnet när gammal materia i stenen dör och vädras ur. Detta kan i sin tur göra att fisken går och dör. Jag hade hellre satt bråkstaken i ett litet kar, typ yngelkar, i det stora karet istället tills värdena i det lilla är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...