Gå till innehåll

Suga luft ur överrinningsbox?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi kör med en Tunze 1074 överrinningbox till vårt kar. Första året funkade den klockrent utan minsta tillstymmelse till luft u överrinningröret.

Senaste månaderna har det dock samlats luft i böjjen som t.om vid ett tillfälle brutit häverten. Börjar se att det kanske är dax att försöka montera en pump som suger ur luften ur böjjen kontinuerligt så man slipper kolla fuften varannan var tredje dag.

Kruxet är att jag ännu inte kommit på vad för typ av pump jag skall ha. Hur stark bör man ha, och framför allt...hur tusan ska man koppla ihop det för att det skall funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där bör inte vara några problem. Du borrar helt enkelt ett litet hål i böjens högsta punkt. Passande till tex skarvanslutning för vanlig luft slang. Se till att den sitter lufttätt mot kröken. På med luftslang och sätt in tex en MaxiJet. Det funkar bäst om luftslangen är så kort som möjligt. Jag har provat med längre och haft pumpen i sumpen, men som sagt ju kortare ju bättre. Idag har jag min pump i huvudkaret. Funkar klockrent. Visst du får lite luftbubblor i karet ibland. De försvinner dock fort. Överrinningen lär inte lägga av iaf. Dessutom får du lite extra cirkulation:-). Hoppas du är med på mitt försök till förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På just Tunzes box sitter en luftslang på böjjens högsta punkt. Det är genom den jag suger ur luft manuellt då det behövs. Det jag inte förstår är dock hur man skall montera en pump på denna. Lär byta ut slangen mot en längre då slangen endast är ca 20cm...men hur kopplar man den till en powerhead?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Jörgen säger. I utblåset på powerheaden kommer vattnet att dra med sig luften ut.

Det finns färdiga tillbehör till de flesta powerheads för att ansluta just en luftslang. På en del finns det klart från början, ex Aquaclear. På MaxiJet är det ett tillbehör.

Om du går in i en affär och tittar på pumparna fattar du direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: Så det kan vara det som gör det menar du. Att pumpen kanske inte ger rätt tryck? Iofs så har jag den strypt med en ventil, och jag tror inte ens jag har pumpen gåendes på max. Men jag har bromsat flödet då det annars steg över de längsgående stagen i karet. Förvisso har vi aldrig rengjort pumpen...men det känns snarare som om det är boxen som behöver sig en omgång då det känns som om den inte tar lika mycket vatten längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att göra det i samband med att vi flyttar över den till nya burken. Är 320 av 720L i karet nu...så det lär inte dröjja alltför länge innan det är dax för rengörning av alla saker som skall flyttas över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...