Gå till innehåll

vattenbyte!


magnus1982

Rekommenderade inlägg

hej hej!

jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . :)

tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis)

tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så.

¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så ofta. 10 % är bara 6 liter juh typ så.

svara gärna och ge gärna andra förslag om det finns bättre :)

tack på förhand

mvh magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar fint med en hink eler liknande med en pump i så att saltet löser sig. Låt detgärna stå ett dygn innan du gör vattenbytet. Om du har ett kallt rum så kan det vara bra att även ha en doppvärmare i så du får samma temp som i akvariet.

MvhA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej okej det var skönt att höra. har helt okej temp och så men kan kolla det endå ;)

det är lite svårt när det är så lite vatten det handlar om. bättre att ha en stor hink då ;)

för övrigt en fråga till när jag ändå är igång.

jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra,

självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig.

råd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvatten behöver du inte vara så speciellt orolig för nitriten vad gäller fisken och färgtesterna är svåra att läsa av i de lägre nivåerna. Min erfarenhet är att det sker mer olyckor i panik än vad det gör i förgiftningar. Avvakta och se utvecklingstrenden istället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...