Gå till innehåll

Hjälp med att kontrolera temperaturen i karet???


Punjoo

Rekommenderade inlägg

mitt första saltvattensakvarium.... men har ett litet problem värmen är det någon som har tipps på bra kylare eller någott annat....

för jag har ju glaskivor på ovansidan så det mesta av dunstningen av vattnet sker via sumpen enbart man kan ta bort glasskivorna men jag vet inte om det kommer att räcka till heta sommaren nu är det ju inte så varmt ute pluss att jag bor litet får välldans varmt i lyan tackar på förhand mvh patrik

post-3763-14468915197638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra start Patrik. Vad har du för cirkulation och övrig teknik i karet, berätta gärna mer om sånt :)

Det är ju Deltec marin kompletta akvarium så sitter en marinskummare ts1250 i sumpen lite svår att få till med luftintaget via slangen men nu skummaren den fint får inte vara för ivrig... sen har jag en plh4040 tror jag den hetter som cirkulation pumpar riktigt fint sen har jag kompliterat i vardera hörnen med två st powerhead för att skicka tillbaka lite längst sidorna av karet de står att de pumpar 1200 liter h men jag tror det e en aningen mindre men riktigt prisvärda och duger gott de är ju även små så mycket till värme avger de ej som lyse har jag vanliga marin lysrör men har kompliterat de med T5 amatur för stenkorallerna.... kör med aktivt kol ljust nu och tillsätter kalcium pluss bufert för ph samt magnesium,,,, har du någott tipps eller nått som du tycker jag ska komplitera tänkte köra igång mitt nitrat filter men har bruksanvisningar på tyska nicht so gutt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns där inte kylare till deltec systemen? annars har du inte möjlighet till att kyla vattnet i sumpen då med fläktar?

ska testa med fläkt metoden.... i sumpen får se om det drar ned någon grad tackar mannen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...