Gå till innehåll

skulle vilja ha lite tips om hur man gör rent filter lättast :)


johan.b

Rekommenderade inlägg

tjenna!

japp ja skulle vilja ha lite hjälp o tips om hur man lättas gör rent ett nano kar!

jag har ett på 37L med en tre kammars renare som har skumfilter i varje fack o i ett av facken är halva fullt med biobollar!

då är frågan den :

hur gör man lättas rent filtren?

om man tar ur filtren o sköljer dom hur får man rätt salt halt i filtren då innan man sätter i dom i karet igen?

hur ofta gör man rent filtren?

japp de va de jag undra för denna gång :)!!

hoppas ni svara om ni kan!

Mvh nybörjar Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall bekänna en synd - jag gör aldrig rent dom. I mitt äldsta 27 liters AN har jag tagit ut skumgummit en gång på 2,5 år Jag brukar ibland ta och kram ur skumgummipatronerna i akvariet genom att bara klämma på dem och dra upp dem lite. Grumlet som kommer får gå ut i karet som bakteriemat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall bekänna en synd - jag gör aldrig rent dom. I mitt äldsta 27 liters AN har jag tagit ut skumgummit en gång på 2,5 år Jag brukar ibland ta och kram ur skumgummipatronerna i akvariet genom att bara klämma på dem och dra upp dem lite. Grumlet som kommer får gå ut i karet som bakteriemat.

MVH Lasse

tack så mycet för infon :D !!

de va en lättnad att höra!

har du några tips om va ja kan ha för koraller o djur i som är bra pris o lätta att sköta om?

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är ett AN evolution du skaffat. Det har 2*11 watt i kompaktrör vilket räcker till många koraller - dock inte kanske till de sk SPS:en (SPS = Small Polype Stone corals) som Acropora och dylikt. Till LPS (Larfe Polyp Stone coral) såsom Euphyllia fungerar det dock bra pga att djupet bara är ca 25 cm. Du bör dock börja med de lättare som olika knappar, mushrooms, stjärnpolyper och läderkoraller. skaffa en bra bok - exempelvis CORALS av James W. Fatherree som ger dig en del baskunskap. Fisk kan du köra diverse gobys, Okinawae-gobyn är en bra fisk att börja med. Läs igenom de olika trådarna på Nanoacdelningen och jag har skrivet en tråd om ett Clownhotell på Zoopet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är ett AN evolution du skaffat. Det har 2*11 watt i kompaktrör vilket räcker till många koraller - dock inte kanske till de sk SPS:en (SPS = Small Polype Stone corals) som Acropora och dylikt. Till LPS (Larfe Polyp Stone coral) såsom Euphyllia fungerar det dock bra pga att djupet bara är ca 25 cm. Du bör dock börja med de lättare som olika knappar, mushrooms, stjärnpolyper och läderkoraller. skaffa en bra bok - exempelvis CORALS av James W. Fatherree som ger dig en del baskunskap. Fisk kan du köra diverse gobys, Okinawae-gobyn är en bra fisk att börja med. Läs igenom de olika trådarna på Nanoacdelningen och jag har skrivet en tråd om ett Clownhotell på Zoopet.

MVH Lasse

Tack så jätte mycket för all hjälp!!

får hoppas att ja lyckas nu bara !

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...