Gå till innehåll

Sätta in intern sump i befintligt kar?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag leker med tanken på att sätta in en skiljevägg i karet för att få en intern sump. Karet ifrågan är ett juwel-400. Idag kör jag med ett reefpack 500, men det är lite underdimensionerat för mitt kar.

Att ha en extern sump är tyvärr inget alternativ för mig.

Jag kan tänka mig två sätt att göra detta:

a) använda undervattenssilikon och först limma två spalter på vardera långsida och sedan limma skiljevägg mot dessa. Även den med undervattenssilikon.

Problem: Kan man göra detta med gott resultat under vatten? Risk för att det blir mindre vackert när en tumme-mitt-i-handen person som jag gör jobbet.

B) bygga en färdig låda och sänka ned den i karet samt "nästa" fast den med silikon i överkant.

Problem: Lådan måste vara smalare än karet då sargen i ett juwelkar sticker in en bit. Man får alltså en liten spalt med vatten på alla sidor. Silkonet i akvariet kommer även det försvåra då man inte kan få den dikt an mot karet pga befintliga fogar. Detta försvårar även fästning av lådan. Kanske blir mycket svårt att få det stabilt om dess flytförmåga överstiger hållfastheten i fastsättningen. Den kommer ju inte vara helt fylld med vatten.

Är ett projekt av denna natur dömt att misslyckas eller går det att ordna?

Förutsättning är alltså att jag kan jobba i mitt kar som redan är igång med fisk och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag gjorde så här i mitt 400l akvarie! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=204007#post204007

se på bilderna postade från mig iof så var det inte vatten i karet då men det räcker med att fästa avskiljaren mot glaset så får du ytavrinningen. finns ju som sagt sillicon som funkar under vatten punkta fast den först och limma tätt det när glaset sitter fast ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...