Mattias Malmö Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Har börjat sticka ut en konstig snabel ur en av stenarna. Svår som attan att få en ordentlig titt på - synsväldigt sällan och så fort man lyser på den med lite, lite för mycket ljus så dras den snabbt in stenen.Nån som har nån som helst idé om vad det kan vara?Svårt att få en bra koll på men de snabbtittar jag fått i relativt bra ljus medan den håller på att försvinner gör att jag tror den ser ut så här:Kanske 2-3 cm sticker ut, ungefärlig tjocklek kan vara 2 mm i diameter. Det som syns är jämntjockt. Svart och vit-randig på tvären med relativt breda ränder. Detta är jag säker på. Mer osäkert: tror att den är helt slät, alltså inga "borst" som på mina småormstjärnor. Tror också att den har nån slags öppning i änden, såsom en snabel snarare en en tentakel.Stenarna ska komma från Fiji och Indonesien...Den har flyttat på sig - först såg jag den 2 ggr med några nätters mellanrum på samma ställe - sen försvann den men igår dök den upp igen i ett annat hål i samma sten en bit bort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Jag hade nog samma i mitt kar, med skillnaden att min var brun och svart. Såg den ett par gånger, men den har inte visat sig på flera veckor nu. Jag är också nyfiken på vad det kan vara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Orion Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 har även nått liknande jag med! är exakt som du sa,men med en polypliknande sak i änden som liknar en polyp på en solkorall.den käkar alger i mitt kar iaf.Mvh Fredde Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Är tentakeln smal i spetsen är det säkert armen på en liten ormstjöstjärna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 "Peanut worm" är min gissning...https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10884&highlight=peanut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Orion Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 liknar peanut worm vääldigt mkt,tror det är en sånvad har den för "uppgift"? Mvh Fredde Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 liknar peanut worm vääldigt mkt,tror det är en sånvad har den för "uppgift"? Mvh FreddeJag fick för mig att jag serverade all information om dessa maskar på ett silverfat genom att posta länken till den gamla tråden, men tydligen inte... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Malmö Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 Ja - det är väldigt likt en sån. Har som sagt haft väldigt svårt att se ordentligt hur den ser ut eftersom den är framme så sällan och otroligt skygg. Men helt klart är att den inte är spetsig i änden utan där är nåt annat - öppning, polyp, vad vet jag? Rent spontant tycker jag nästan det ser ut som (vågar man säga det?) en förhud. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.