Gå till innehåll

Svartvit snabel?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Har börjat sticka ut en konstig snabel ur en av stenarna. Svår som attan att få en ordentlig titt på - synsväldigt sällan och så fort man lyser på den med lite, lite för mycket ljus så dras den snabbt in stenen.

Nån som har nån som helst idé om vad det kan vara?

Svårt att få en bra koll på men de snabbtittar jag fått i relativt bra ljus medan den håller på att försvinner gör att jag tror den ser ut så här:

Kanske 2-3 cm sticker ut, ungefärlig tjocklek kan vara 2 mm i diameter. Det som syns är jämntjockt. Svart och vit-randig på tvären med relativt breda ränder. Detta är jag säker på. Mer osäkert: tror att den är helt slät, alltså inga "borst" som på mina småormstjärnor. Tror också att den har nån slags öppning i änden, såsom en snabel snarare en en tentakel.

Stenarna ska komma från Fiji och Indonesien...

Den har flyttat på sig - först såg jag den 2 ggr med några nätters mellanrum på samma ställe - sen försvann den men igår dök den upp igen i ett annat hål i samma sten en bit bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

liknar peanut worm vääldigt mkt,tror det är en sån

vad har den för "uppgift"? :)

Mvh Fredde

Jag fick för mig att jag serverade all information om dessa maskar på ett silverfat genom att posta länken till den gamla tråden, men tydligen inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - det är väldigt likt en sån. Har som sagt haft väldigt svårt att se ordentligt hur den ser ut eftersom den är framme så sällan och otroligt skygg. Men helt klart är att den inte är spetsig i änden utan där är nåt annat - öppning, polyp, vad vet jag? Rent spontant tycker jag nästan det ser ut som (vågar man säga det?) en förhud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...