Gå till innehåll

Problem med sand - vatten - lukt


Dave

Rekommenderade inlägg

revet rasade lite för mig igår, inte mer med det, tog o möblerade om liten när jag ändå höll på. Fick flytta en del sand för o sätta stenarna på botten. När jag är klar med detta så luktar det så in i H-E!! kan inte riktigt säga hur det luktade, luktade unket, inte hav som det ska. Har haft den sanden länge nu, har två sjöstjärnor, en goby och en speciell eremit som håller på med och vänder på sanden.

Satte i mer aktivit kol och bytte idag 40 liter vatten. Det har dock luktat rejält knäppt fram tills ikväll, nu börjar det minska. Allt liv i karet agerar normalt, korallerna utslagna, kirurgerna hela och rena och resten av fisken rör sig som vanligt, ingen som flämtar etc. Har inget nitrattest kvar så jag vet inte om det är väldigt förhöjt.

Så nu till frågan: jag funderar på att ta bort sanden, ersätta den med ny: bör man göra så? så inte karet krashar... tänkte suga ur sanden med slangen då jag byter vatten, ta det i omgångar.

Några tankar förslag?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har en tjock sand botten så blir det en förutnelse däri som luktar när du gräver i den inget onormalt i det.

Man bör väll kanske inte vara å göra det men som sagt i bland har man inget val.

Om alt mår bra så är det nog ingen fara men du har nog fått lite nitrat skulle jag tro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det luktar ungefär som ruttet ägg så är det troligen svavelväte som bildats i syrefria zoner i sanden, inte direkt farligt i små mängder om man har bra cirkulation och ventilation.

Ett tips kan vara att ha mindre sand så slipper du det i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej luktar inte som ruttet ägg, inte så illa! Vilket jag tackar för. Sen har mitt akvarie en list längst ner, ca 5 cm och då jag är svag för att se kanten på sanden så har jag rätt mycket. HM, nej får nog ta ur den i omgångar och köpa ny sand.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt tips, ta bort allt grus....... Har inte haft grus i min tank sen uppstart. Inga restprodukter som kan samlas, inget anhop av gift eller mellanprodukter!!!!!! Bara suga rent botten vid varje vattenbyte!!!!!!! Jag har kalkalger som bottenmateial......superbra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...