Fredrik.g Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 Är det skadligt eller mindre nyttigt att mata saltvattensfiskar med vanliga frysta röda mygglarver? Kanske en dum fråga men det är det enda mig gobidon citrinis vill äta just nu. Vill ju inte svälta det lilla livet Citera
GimliX Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 det sägs att det ska vara mindre nyttigt pga att det innehåller fel fettsyror. Har du provat med artemia? Mvh andreas Citera
alofstrand Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 röda mygglarver lever väl i riktigt sunkiga miljöer jämnfört med andra mygglarvor. Citera
Fredrik.g Postat 21 mars 2008 Författare Postat 21 mars 2008 Nej jag har inte testat artemia, har fått höra att det inte är speciellt näringsrikt. Men om mygglarverna inte är nyttiga så måste artemian var bättre ändå Vad finns det för fler frysta foder man kan ge till en kräsen firre, Den vill inte käka formula one. Black worms? Vad det nu är. Citera
Fredrik.g Postat 21 mars 2008 Författare Postat 21 mars 2008 Mysis spottar den bara ut. Eller så är det bara skalen den spottar. Svårt att se. Cyklops blir den bara förvirrad av verkar det som. Får köpa artemia och vitaminberika dem Citera
Lasse Postat 21 mars 2008 Postat 21 mars 2008 Röda mygglarver är inte lämpligt varken i sött, salt eller för akvaristen. Röda mygg innehåller ett mycket starkt allergiframkallande ämne som på sikt drabbar de flesta, även sådana som inte varit allergiska förr. De odlas/skördas i mycket förorenade vatten och innehåller det mesta av det sämsta. Köper du djupfryst vuxen artemia så är den fångad i vilda vatten och innehåller tillräckligt med näring och ofta även omega 3 som är den viktigaste berikningen du skall göra om du berikar fodret. Det finns också en speciell cyclops - cyclo-ez som är mycket rik på Omega 3 och andra nyttigheter. Jag brukar ta djupfryst vuxen artemia och cyclo-ez och hälla på lite vitlöksvatten, sedan får det stå och dra någon timme. Det jag inte matar upp direkt får stå i kylen och det håller sig några dagar.Att vuxen artemia inte innehåller mycket näring (och fel näring) kommer ifrån där man kläckt och drivit upp sin egen artemia. Den frystna du köper kommer från det vilda.Mysis brukar de flesta fiskar vänja sig vid, de kan ha svårt för den mysisen som kommer från en plats ca 5 mil norr om dig eftersom den har mycket högre torrhalt och gärna blir sträv. Om man låter den mysisen ligga någon halvtimme i vatten innan matning så brukar även den tas med glädje.MVH Lasse Citera
Fredrik.g Postat 21 mars 2008 Författare Postat 21 mars 2008 Tack Lasse. Då har man lärt sig något nytt! Blir inga mer mygglarver för den lilla rackaren. Blir till att köpa artemia imorn om exotic har öppet på förmiddagen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.