Gå till innehåll

Röda mygglarver


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Nej jag har inte testat artemia, har fått höra att det inte är speciellt näringsrikt. Men om mygglarverna inte är nyttiga så måste artemian var bättre ändå:P Vad finns det för fler frysta foder man kan ge till en kräsen firre, Den vill inte käka formula one. Black worms? Vad det nu är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda mygglarver är inte lämpligt varken i sött, salt eller för akvaristen. Röda mygg innehåller ett mycket starkt allergiframkallande ämne som på sikt drabbar de flesta, även sådana som inte varit allergiska förr. De odlas/skördas i mycket förorenade vatten och innehåller det mesta av det sämsta. Köper du djupfryst vuxen artemia så är den fångad i vilda vatten och innehåller tillräckligt med näring och ofta även omega 3 som är den viktigaste berikningen du skall göra om du berikar fodret. Det finns också en speciell cyclops - cyclo-ez som är mycket rik på Omega 3 och andra nyttigheter. Jag brukar ta djupfryst vuxen artemia och cyclo-ez och hälla på lite vitlöksvatten, sedan får det stå och dra någon timme. Det jag inte matar upp direkt får stå i kylen och det håller sig några dagar.

Att vuxen artemia inte innehåller mycket näring (och fel näring) kommer ifrån där man kläckt och drivit upp sin egen artemia. Den frystna du köper kommer från det vilda.

Mysis brukar de flesta fiskar vänja sig vid, de kan ha svårt för den mysisen som kommer från en plats ca 5 mil norr om dig eftersom den har mycket högre torrhalt och gärna blir sträv. Om man låter den mysisen ligga någon halvtimme i vatten innan matning så brukar även den tas med glädje.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...