Gå till innehåll

Nu med fisk


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller.

Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna.

Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men inget som ger skador och det är över på ett par sekunder sen verkar de vara vänner igen, eller det kanske de är hela tiden och det bara är nåt socialt beteende att puffa och hålla på. Den lite mindre simmar och rycker ibland så det verkar vara uppvaktning på gång. På natten har jag märkt att de lägger buken mot slimlinen och vilar vertikalt precis under pumphuvudena – det kanske är som minst strömt där och lämpligt när man ska vila?

Pigga och nyfikna även när jag pillar i karet - simmar fram och nosar på aerometern och jag var rädd att skada dom med rakbladet när jag skrapade rutorna för de var så närgångna.

Har tänkt byta lite vatten ikväll. Och rengöra filtren. För att underlätta att återställa balansen. Det är nog bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en konservativ gammal man. Nä, inte riktigt men jag har ingen mobil eller digitalkamera. Bilder kommer väl at ordnas förr eller senare via nån bekant på besök med kamermobil eller nåt.

Nu börjar det bli lite liv i karet - i helgen köpte jag ett gäng snäckor (Astrea tror jag, bumblebee och Nassarius) samt en svartvit ormstjärna. Det behövs lite städning nämligen i karet.

Trodde en av mina ocellaris skulle dö för ett tag sen, han var alldeles hängig och blek - först nere vid botten och sen uppe vid ytan och reagerade inte på mat ens om strömmarna gjorde så det krockade med honom. Men dagen efter åt han lite och var piggare, och dagen efter var han så ivrig på maten att han inte väntade på att jag skulle släppa flingorna utan var på och åt från handen så fort mina fingrar kom i (brukar släppa flingorna under ytan för då ser dom de bättre och inte lika många åker in i överrinningen till ingen nytta). Så jag antar att även fiskar kan drabbas av lindrigare sjukdomar som deras immunförsvar tar hand om utan medicinering eller nåt - nån slags motsvarighet kanske till våra förkylningar och magsjukor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enbart Fiske & Fiskar - har ej körkort så Lomma är lite långt bort för mig. Finns inga bra busshållplatser i närheten heller. Och Fiske & Fiskar är så förbannat trevliga och har faktiskt ett riktigt stort utbud om man väger in att de köper från olika leverantörer så att utbudet roteras över tiden.

När sommaren kommer och Skånekorten börjar gälla tänker jag dock göra studiebesök i Helsingborg och Ängelholm.

Notera också att nyöppnade Zoozity i Malmö har salt, men känns lite amatörigt än så länge - typ mentaliteten "det är ju så fina fiskar så lite såna kan vi sälja" men jag har i och för sig inte snackat med nån där så jag kanske är helt ute och cyklar - bara en liten känsla jag får när jag gått och tittat. Det mesta är dyrt också, kommer inte ihåg nu men jämfört med F&F var de billigare på grön Chromis (69kr mot 90 eller 99 eller vad han tar) och nåt mer men dyrare på i princip allt annat. Ocellarisar tar de exempelvis 185 för och vanliga putsarräkor var över 200 - kanske så mycket som 250, kommer inte ihåg nu. Salarias Fasciatus tog de 250 för i alla fall. Och så vidare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som du undersökt lite, måste hålla med dig om att ff är riktigt trevliga tyvärr så är det ett litet utbud jämnfört med ZG, Zoocity senast jag var där och fråga, sålde dom inte någonting till salt "ÄNNU" men det var någon vecka sedan iof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Snabb uppdatering:

Köpte en ny fisk i helgen - en bicolor blenny. Har ju lite blandat rykte vad gäller rev-säkerheten men det är fin och rolig fisk så jag hoppas han kan sköta sig. Han var riktigt blek och slö efter acklimatiseringen, men nu har han färgat ut och äter bra. Har lagt märke till att han byter färg (läst om det också, men trodde inte det var så extremt) - när han ligger i nån av hålorna han testat bleknar han till och får som ett gråvitt-spräckligt mönster på huvudet - ser nästan ut som en muräna som sticker ut. När han får för sig att simma ut (vanligen för att se om nåt som susar förbi i vattnet går att äta) så blir han tvåfärgad som de bilder jag sett så jag tror inte det är nåt fel?

Annat nytt är lite mer eremiter och snäckor inklusive en sort som köptes in i butik som Turbo men jag tror det är Trochus. Koniskt top-down skal - och de tolererar inga fripassagerare, har sett 1 Nassarius och 2 eremiter fått sig en flygtur när de krupit upp på skalet och snäckan liksom snärtat till.

1 liten korall på prov - ett Kenya-träd.

Mycket alger, ffa trådalger - därav utökad städpatrull. Men jag ser att kalkalgerna växer till sig så det går nog åt rätt håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...