Gå till innehåll

Extrapump i Clownhotell?


jorgen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu inhandlat mig ett clownhotell. Planen är att starta upp det under semestern till sommaren, men ska göra en del modifieringar innan dess.

Det känns som där behövs en extra pump i det akvariet, men vad ska man välja för pump? Jag vet att många sätter in extra pumpar, så vad har ni att rekomendera? Bra och dåliga pumpar? Vad har ni själv?

Tänkte även byta ut ena lysröret mot ett 20.000K, men var får man tag på sådana? Tror det är 18w lysrör som sitter i nu.

Har ni gjort andra modifikationer på era clownhotell som blivit lyckade så får ni gärna dela med er om vad ni gjort.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker clownhotellet är ett rätt bra kar som det är, men pumpen ger knappt något flöde alls, så jag använder även en koralia1 streampump. Andra småfix jag har gjort var först att koppla förbi moonlighten från huvudbelysningen så att jag kan styra moonlighten med en separat timer, enklast var att ha en ströminput till belysningen och den andra till moonlighten och fläktarna. Jag har även sänkt varvtalet på fläktarna med en 7v resistor.Jag råkade ha sönder de ena lysröret när jag grejade med moddningen så jag skickade efter ett nytt hi-pl 18w 10k från triton, när jag fick hem det blev jag lite orolig att det var fel sort för röret var en aning tjockare, men det gick att klämma dit, och jag upplever att det lyser starkare än det andra tvåfärgade orginallyset. Triton har även samma rör fast i 20.000+. Men tror du inte att det bli lite väl blått med ett sådant? Filtreringen har jag lämnat sågott som orört. Jag har bara ersatt keramikrören med lite mer biobollar och så har jag skurit bort endel från skumfiltret så att det är lätt att plocka bort vid rengöring. Skummaren är rätt dålig och min släpper ut microbubblor i karet, men jag vet inte om man kan förbättra den på något vis, någon annan som har något tips om det? I nuläget har jag sänkt vattennivån så att den är en knapp cm från den synliga överdelen. Då kommer det inte ut några microbubblor (nåja, nästan inga), men helst hade jag velat slippa se vattenytan.Detta är vad jag har gjort. Jag är själv ny inom saltvatten, men det här har funkat bra sedan i somras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet faktiskt inte om det blir för blått 20.000k, det är mycke möjligt.

"koralia1 streampump" är det en sådan ifrån Hydor? Är inte den lite väl kraftig för akvariet? Den pumpar väl 1500l/h, eller jag har kanske fel?

Var/hur har du monterat pumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är en sådan pump från hydor på1500l/h som jag har. Jag har placerat den på vänstra sidan sett framifrån, under utstömmarröret. Sedan så har jag riktat den en aning uppåt för att få mycke ytcirkulation.Visst blir det bra fart i vattnet, men jag tycker inte att det är för mycke. Jag har ca 8kg LS som dämpar endel.Vad det gäller ljuset så har jag för mig att de riktigt blå rören samtidigt ger ett lite svagare sken.Och eftersom det bara sitter 2st 18w i rampen så känns det som att det är bättre att utnyttja de 36w så optimalt som man kan.Men jag har kanske fått allt om bakfoten, Kom gärna in och rätta mig ni som har koll på det här.

"Edit"Varför får jag inga stycke indelningar?Är det inte bara att byta rad med enter eller?OT jag vet, men jag retar mig på att min text blir så ihopskriven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...