Gå till innehåll

uppbyggnad


magnus1982

Rekommenderade inlägg

hejsan allihopa!

har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta.

idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt.

fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen.

nu är det som det är , jag fick bygga om lite, vilket är jobbigt hehe, men frågan är nu,

1.får man alltid koraller på sten när man köper dem?

2.kan man få bort dem från stenen den är fäst på om man skulle vilja?

3. vilka olika funktioner finns för att sätta fast korallerna på bästa sätt i karet.(lim,gummiband osv.?

4. man säger att man inte ska hålla på för mycket i karet för det stressar korallerna. men om man vill ändra om, som typ jag gjorde idag och man ändå inte är riktigt nöjd dagen efter och vill göra om igen, måste man vänta några dagar eller hur känsligt är det.

5. har min clavularia på sanden nu, den är rätt avlång och fin, men har sett många fina bilder här på saltvattensguiden där den är på ls, men hur får man den att sitta längs med en av stenarna på ett snyggt sätt när man inte har en sten som är av samma form som clavularian, kan man böja den, klippa den till rätt form och sen fästa den på något sätt, etc etc, jag tror ni fattat poängen.

hoppas någon vill svara på dessa inledande frågor för att bygga upp karet med koraller var min själ och dag inte lätt. för måste man ändra om arje gång man köper en korall som jag gjorde idag för att allt ska passa så kommer jag få panik, och jag ville inte heller riskera att någon korall ska dö för att jag stressar dem med allt för mycket ombyggnation!

mvh mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...