Gå till innehåll

Bräckvatten - Mangrove


metcrue

Rekommenderade inlägg

Hej. Här kommer ett gäng ganska dumma frågor.

Jag har funderat på att byggat ett lågt akvarium med sandbotten och mangrove plantor i, hur högt kan vatten nivån vara på plantorna?

Till fråga två, använder man vanligt salt(det jag har till saltvattensakvariet) när man kör bräckvatten?

Mvh Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du åker man 30 mil enkel väg för att köpa grönsaker så kan man inte förvänta sig nåt mer än dumma frågor!smiley2.gif.

Skämt och sido! Huvudsaken är att någon del av plantan sticker upp över vattnet så de kommer åt luft! Har de tex 6-7 bladpar så kan de nedersta 2-3 vara under vatten utan problem men de kommer att falla av ganska snabbt då den anpassar sig efter vattendjupet!

Det kanske är bra att använda salt med mycket magnesium i då plantorna behöver det, eller att du tillsätter någon form av magnesium till vattnet så de kan ta upp det! SÅ mitt tips är väll att använda ett billigt saltvattenssalt och dosera magnesium (spårämne) för plantornas skull! För djuren i ett bräckvattensakvarium har jag ingen aning om vad de kräver.

Allt gott

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Det var som upplagt för dumma frågorsmiley2.gif.

Kan meddela att samtliga plantor har klarat sig, och de växer ordentligt.

Men då låter jag den grövre delen av stammen vara under vattnet så länge. Magnesium är ju inte så dyrt att tillsätta, men det är nog lika bra att köra med vanligt saltvattensalt, förbrukningen av spårämnenlär väll inte vara skyhög direkt. Skall börja och vänja in dem till salt i nästa vecka.

Tackar för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...