jimmy Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Har precis byggt nytt kar med måtten 120*70*50 L*B*HNu till min fråga istället för att ha två stag från lång sida till långsida tror ni att det håller lika bra om man limmar en glas ram runt om på insidan eller ska man köra på mittstag ?Gärna svar från nån som vetKan tillägga att glaset är 12mm dubbel limmat säkerhetsglas Citera
wrang Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Mitt akvarium är ju 130x70x63 å frågade om man kunde få det utan mittenstag men det rekommenderades inte. Så jag har listenrunt om karet på 5cm och ett mittenstag som är 10cm brett Citera
Schull Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Hej! Kör du med glas ram åvan till på ett med 50cm höjd så borde det räcka! (det är ju bara 120 långt)/Lasse Citera
Richard Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Det funkar kanonbra med enbart ram, mitt är byggt precis så. Saken är nog den, att med mittstaget har man två säkerhetsanordningar om man uttrycker sig så. Så det är till att vara lite mer försiktig när man inte har mittstaget, för mig funkar det bra. Tycker själv att det är mer lättåtkomligt i burken och man riskerar inte att slå av mittstaget av mistag när man flyttar sten eller donar med något annat. Ett plus i det hela är att inte mittstaget hindrar ljusflödet ner i tanken vilket var viktigt för mig. Jimmy, eftersom ditt kar inte är mer än 50 högt skulle det antagligen funka utan ram också, med tanke på att du har 12mm, men det skulle inte "jag" rekomendera. MVH Richard Citera
zippo Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 mitt förra kar va 125x50x55 10mm utan mittstag bara 2 längsgående lister högst upp ,såg ut så från fabriken iaf trycket på glaset blir inte så stort när du har 50 högt ,& jaghåller med richard mittstag är ett otyg som bara är i vägen "om dominte absolut behövs såklart" Citera
jimmy Postat 19 augusti 2004 Författare Postat 19 augusti 2004 Det är ju det med mittstag kan ju sätta två å hänga lampan i mitten men om jag vi utöka ljuset med två amaturer så kommer dom ju mitt i stagen sen är dom ju almänt ivägen.Ska se vad glasmästaren säger fast han är inte så haj på akvarium.Det är ju lite svårt att ändra sen när det fult med vatten Citera
Richard Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 Ska du en glasmästare som inte är "haj" på akvarium tillverka ditt????Jag har gjort det misstaget en gång med ett bedrövande resultat, nämligen en etta på 30kvm fylld med vatten!!=?)!(=/(/!)(#.Låt någon som kan tillverka burken och snåla inte på den fronten, det är det viktigaste av allt, annars kan du sitta med din fina utrustning och vatten på golvet.MVH Richard Citera
jimmy Postat 19 augusti 2004 Författare Postat 19 augusti 2004 Nädåjag limmar själv litar inte på någon annan det är bara glas bitarna som han ska tillverka Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.