Gå till innehåll

akvarium


jimmy

Rekommenderade inlägg

Har precis byggt nytt kar med måtten 120*70*50 L*B*H

Nu till min fråga istället för att ha två stag från lång sida till långsida tror ni att det håller lika bra om man limmar en glas ram runt om på insidan eller ska man köra på mittstag ?

Gärna svar från nån som vet

Kan tillägga att glaset är 12mm dubbel limmat säkerhetsglas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar kanonbra med enbart ram, mitt är byggt precis så. Saken är nog den, att med mittstaget har man två säkerhetsanordningar om man uttrycker sig så. Så det är till att vara lite mer försiktig när man inte har mittstaget, för mig funkar det bra. Tycker själv att det är mer lättåtkomligt i burken och man riskerar inte att slå av mittstaget av mistag när man flyttar sten eller donar med något annat. Ett plus i det hela är att inte mittstaget hindrar ljusflödet ner i tanken vilket var viktigt för mig. Jimmy, eftersom ditt kar inte är mer än 50 högt skulle det antagligen funka utan ram också, med tanke på att du har 12mm, men det skulle inte "jag" rekomendera.

rimg0047_orig_SE.jpg

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt förra kar va 125x50x55 10mm utan mittstag bara 2 längsgående lister högst upp ,såg ut så från fabriken iaf

trycket på glaset blir inte så stort när du har 50 högt ,& jag

håller med richard mittstag är ett otyg som bara är i vägen "om dom

inte absolut behövs såklart"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det med mittstag kan ju sätta två å hänga lampan i mitten men om jag vi utöka ljuset med två amaturer så kommer dom ju mitt i stagen sen är dom ju almänt ivägen.

Ska se vad glasmästaren säger fast han är inte så haj på akvarium.

Det är ju lite svårt att ändra sen när det fult med vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du en glasmästare som inte är "haj" på akvarium tillverka ditt????

Jag har gjort det misstaget en gång med ett bedrövande resultat, nämligen en etta på 30kvm fylld med vatten!!=?)!(=/(/!)(#.

Låt någon som kan tillverka burken och snåla inte på den fronten, det är det viktigaste av allt, annars kan du sitta med din fina utrustning och vatten på golvet.smiley19.gif

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...