Gå till innehåll

Problem med Tricolor.


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu har jag fått slut på ideer om vad som kan vara fel, jag behöver helt enkelt hjälp med att eventuelt rädda vad som räddas kan.

Jag har haft problem med RTN/STN på en annan acropora symptomen är dock andra för denhär...

Symptom.

Det ser ut som om delarna som är mot ljuset sakta börjat tunnas ut och försvinna, dom på skuggsidan ser relativt oberörda ut. Lampan har inte blivit bytt nyligen.

Förloppet har gått rätt sakta under ca 2 veckor...

Jag har haft dålig polypexpansion men trott att de mest berott på min okinawae som gillar att nypa acrona till och från.

Ser inte ut som flatworms (har viss erfarenhet)

Jag kan inte säga hurvida det saktat ner under dom senaste dagarna.

Den blev bränd av en hammarkorall vid basen en vecka sedan och dom skadorna håller på att försvinna.

Jag har däremot haft dålig tillväxt på mina acroporor under en tid, montipororna verkar trivas bra PE och tillväxt.

Akvariet/system.

160 liter vatten(ungefär).

150Mh 14K.BLV 7-8 mån gammal.

Balling light via Grotech doserpump.(med extra tillsatserna)

Mce 600 skummare på 12timmar om dygnet.

Kol.

Fauna marin fosfatremover(0,04 varianten)

Tunze 6055, singelcontroller körs med max flås och ner till 30%.

Koralia 1.

Returen från sumpen ca 1000l/h+.

Osmos med silikatfilter.

Osmolator.

Skötsel/djur.

Vattenbyte 15% varannan vecka tidigare, nu är det planerat15% varje vecka.

Reef Crystals salt.

Kol fosfatremover bytes med 30 dagars intervall, dosering enligt anvisning.

Foder bosmider mysis artemia(frysta), arcticpods på flaska (förvaras i kylen).

3Cromisar, 1mandarin, 1okinawae goby, 1grön clown goby, 2fröknar, 1goby(randalli).

Dvs rätt lite fisk.

Eremiter turbosar osv för rengöríng.

Nu mestadels SPS, några ricordeor, enstaka kanppar o skivor.

Korallerna har inte så fina färger så jag misstänker att fosfaten är lite för hög.

Vattenvärden.

Kalcium 420.

Dkh 9

Mg 1230

Nitrat under 5.

Fosfat ej mätbart med salifert.

Magnesiumet är lågt beroende på en dålig salt batch(glömde buffra)

Vad tror ni om?

Bakterier/infektion? Funderade på att testa doppa den i Coral Cure.

Fragga, plocka bort dom drabbade delarna(vilket är en stor del av korallen)?

Plocka bort korallväktaren och se om jag har nån polypexpansion på mina acron.

Har ni några ideer om vad som blivit fel så skriv gärna, vill ni veta nåt mer så fråga.

Hjälp vore ytterst uppskattat.

//NiXoN

post-2702-14468915350176_thumb.jpg

post-2702-14468915350358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Badade tricoloren i 15 minuter i CC, kändes lite ångestfyllt "inte nu igen" rullade i bakhuvudet hela tiden.

Jag hittade dock inget direkt märkvärdigt, 2 svarta små snäckor lite grums o en död gammarus.

Snacka om lättnad men samtidigt så hade det varit trevligt att få nåt svar istället för att famla i mörknet.

Nu är det gobyjakt som gäller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor kan även ge liknande skador. Dock växer vävnaden snabbt tillbaka enligt min erfarenhet.

Säg inte så...

Suck, jag har jagat några krabbor i karet ett tag då dom börjat bli lite för stora för mitt tycke.

Jag är dock lite fundersam över att skadorna inte upstår längre ner på korallen isåfall.

Tror dock att jag gör nått fel då tillväxten uteblir på acron, därav tänkte jag öka frekvensen av vattenbyten.

Jag har observerat gobyn ett tag och han verkar gilla att parkera på tricoloren, slitage kanske?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Korallerna ser allmänt lite trista ut, har varit så ett tag nu. Jag har ingen tillväxt på mina acroporor och PE uteblir på vissa medans andra har välldigt begränsad.

Jag har även vissa som tappat lite vävnad vid basen.

Jag har själv läst mig till 3 eventuelt möjliga förklarningar men det känns som om jag behöver hjälp.

1. Näringsbrist, jag matar sparsamt och har ett relativt litet bestånd av fiskar och djur, trots "bruna" koraller så kan det tydligen vara brist.

2. För högt KH, hittade en tråd (RC)där flera upplevde problem då dom låg över 9dkh(nekros vid korallbasen).

3. Lampan har gjort sitt och behöver bytas.

Jag har redan börjat utfodra med korallfoder från faunamarin samt aminosyror vi släckning.

Några förslag eller synpunkter?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv sett mycket positiva effekter sedan jag började tillsätta KZ SpongePower och Pohl's Extra, du kan ju prova dessa eller Ultra Organic och UltraMinS dom gav bra resultat när jag körde med dessa. Ultra produkterna innehåller ju kolkälla så dom ska man nog vara försiktig med om man har riktigt låga näringsvärden.

Belysningen kan naturligtvis göra sitt med, hur gamla är dom?

Några rejäla vattenbyten brukar ju göra gott vid såna tillfällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogenen är kring 8månader gammal, så man skulle tycka att den borde orka ett tag till. Däremot så är ljuset lite väl gult vilket kan tyda på att den har tappat effekt, blir inte nån BLV nästa gång.

Jag kör med ultraminS och är rätt försiktig.

Då jag började få problem så gjorde jag ett lite större byte sen har de blivit 15% i veckan vilket bör räcka för att hindra accumulering och brister.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du varianten som man blandar i plankton å grejjer i ultramin?

Om inte så kan man med fördel hälla upp några ml UltraMinS i en liten behållare, blanda i UltraClam och CycklopEeze så det blir en tjock smet, häll på lite mer UltaMin så blandningen täcks med ungefär 1mm, låt stå i kylen över natten. Häll sedan på ytterligare så blandningen täcks med ungefär 1mm, låt stå ett par timmar. Mata med detta på kvällen, ungefär en ärtas storlek av smeten brukar vara lagom, lös upp "ärtan" i lite vatten innan du häller i den bara. Blandningen håller ungfär en vecka i kyl.

Komplettera med ultraOrganic om du inte redan kör med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kombinerat med FM Seafan som inte är så olik ultraclam.

Nu doserar jag dock aminosyrorna separat (torra) med foderautomat 2ggr om dygnet, tilsammans med phytoplan och zooplan.

Aminosyran åker i efter släckning, samtidigt som andra doseringen av fodret.

Orsaken är att jag försöker få en jämnare belastning/näringsnivåer.

Krabborna är ett problem och jag kommer inte åt dom, det enda jag lyckas fånga i krabbfällan är mina eremiter.

Det är rätt hopplöst då dom gömmer sig rätt bra in bland med stenarna, jag har funderat på att skapa ett "spjut" att jaga dom med. Den huvudmisstänkta krabban är dock alldrig ordentligt framme, den har blivit ett veritabelt monster.

Jag skall försöka hålla tråden i liv med lite uppdateringar om hur det går, ni får gärna komma med frågor och förslag.

//NiXoN

Edit: fosfatspåret kan vara aktuelt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kombinerat med FM Seafan som inte är så olik ultraclam.

Nu doserar jag dock aminosyrorna separat (torra) med foderautomat 2ggr om dygnet, tilsammans med phytoplan och zooplan.

Aminosyran åker i efter släckning, samtidigt som andra doseringen av fodret.

Orsaken är att jag försöker få en jämnare belastning/näringsnivåer.

Krabborna är ett problem och jag kommer inte åt dom, det enda jag lyckas fånga i krabbfällan är mina eremiter.

Det är rätt hopplöst då dom gömmer sig rätt bra in bland med stenarna, jag har funderat på att skapa ett "spjut" att jaga dom med. Den huvudmisstänkta krabban är dock alldrig ordentligt framme, den har blivit ett veritabelt monster.

Jag skall försöka hålla tråden i liv med lite uppdateringar om hur det går, ni får gärna komma med frågor och förslag.

//NiXoN

Edit: fosfatspåret kan vara aktuelt...

Fosfatet kan du ersätta med Ultra Clam - men avstå då från kolkällemedlen. UC innehåller bla fosfatrika plankton.

Vilket torrt aminosyrepreparat använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev helt åt skogen fel, jag använder UltraminS för aminosyror det som är torrt är fodren.

Jag har börjat fundera på att byta aminosyran till nån variant utan kolkälla, frågan är bara vad det skall bli.

Tog en nogrannare titt nu när ljuset kom på, en annan korall med lite små problem vid basen har börjat repa sig så jag tar de som ett gott tecken.

Börjat notera lite väl mycket gröna toner på vissa koraller, för mycket järn?(har balling lights tillhörande tillsats av spårämnen etc).

Mätte även min sk. tävlingsfragg, 0,0mm i tillväxt inte bra...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta börjar likna det jag varit med om. Särkilt när du nu skriver att de börjar gå i grönt.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad som löste mina problem eftersom jag i princip gjorde en omstart.

Vilket kol använder du? Det jag använde mig av tror jag hade något skumt i sig som inte var bra för akvariet. Jag har tyckt A och K-elements från TM gett positiv effekt (Kanske också K-balance). Sedan loggade jag värden för att ha järnkoll på att jag verkligen höll dessa stabila.

En misstanke till: Du har ingen sådan här kul filur i burken?

/Mattias

post-1622-14468915385051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias; Jag har sneglat på din tråd altefter som de har svängt i mitt kar så har jag dragit lite paraleller. Det känns dock som om frammfarten av vävnadsdöd stannat upp eller saktats ner när det kommer till mina acroporor.

Nu ser jag det som en risk att de finns flera "bovar" i dramat, skit bakom spakarna, några kryp i karet, diff i värden. Jag har även börjatt titta snett på saltet, om Mg och Ca kan diffa från batch till batch hur fel kan inte dom andra spårämnen vara som sällan mäts av akvarister?

Jag har åtminståne haft en "tusenfoting" i karet som gav sig på rodactisarna men den har inte varit framme sen jag tog bort maten för den.

Kolet är från Faunamarine, skall väl vara bra vad jag förståt.

Jag avvaktar ett tag och ser vart de börjar luta, vid total kris så har jag mitt fraggkar som börjar mogna till sig.

Annars blir de väl att inhandla TM´s spårämnen och hoppas dom har samma verkan hos mig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i ultramin S ett tag! Kör Ultra Clam upplöst i akvarievatten - det innehåller även aminosyror. Kör lite jod men passa dig för brunalger.

Vill du ha TM spårämnen så kan du köpa den torra varianten som är mycket billigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering om nån är intresserad.

Tricoloren lever fortfarande, vissa delar har dött men det var nog TMPCC badet som gick hårt på korallen.

Jag har börjat mata karet med Jod(TM´s på glasflaska) jag har även provat ha i Kalium via K-Balance vilket gav effekt!

Polypexpansionen kom igång från att ha varit helt frånvarande på acrona, så nu får man väl ta o skaffa ett test för kalium för att kunna hålla nivån...

Jag är inte helt säker på att jag fått stopp på regressionen men det har åtminståne saktats ner. Frågan är vad som blir följande steg, vänta o se är väl "rätt" så man kan göra en bedömning på hur lyckade ingreppen var. Grundproblemet är väl skit bakom spakarna men de kan kanske åtgärdas.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...