Gå till innehåll

Vattenvärden forts (bilder)


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej fortsätter min tråd här med lite bilder. Som ni ser så slår inte korallerna ut på ett bra sätt kan det vara så illa att de aldrig återhämtar sig då jag miskött mitt avkarium under nästan 4 månaders tid.

Mina aktuella värden är ialla fall

Nitrat 25

Fosfat 0,25

Kh 10

Calcium 405

salthalt i nivån på min saltmätare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, enligt min uppfattning har du ett mycket högt fosfatvärde. Det är så högt att det t o m syns på Saliferts test, vilket innebär att samtliga fosfatsänkor i ditt akvarium är överfyllda (alger, LS, sanden osv.)

Dessvärre finns det ju inget quickfix, det vet du själv, har man misskött sitt kar i 4 månader så kommer det förmodligen att ta dubbelt så lång tid att få det på banan igen om man inte startar om helt. Även då kan du ha akkumulerade fosfatvärden i inredningen som kommer att ta lång tid att laka ur. Kan bli många vodkasupar och skummartömningar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte dina vattenvärden är så farliga ändå. De korallerna du har är inte de som kräver väldigt näringsfattigt vatten för att trivas. Jag hade nog letat anledning främst bland belysning och cirkulation.

Sen är ju inte ditt vatten perfekt. Ett gäng kirurger, anthias och annat skitar ju ner en hel del. Se till att du skummar ordentligt, byt vatten regelbundet och använd gärna fosfatfilter... så kommer det nog utveckla sig åt rätt håll igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! sitter och läser i daniel knops bok just nu om cirkulation och han rekommenderar 1500-3000 liter/h cirkulation per 300liter ungefär 2200-5000 L/h till 500liter borde ju vara dugligt då i ditt akvarie? vet inte hur mycket detta stämmer och det är ju olika beroende på vad man har för levande i akvariet och hur mycket ls man har, men eftersom alla säger till nybörjare att dom skall köpa den boken och läsa på så borde väl det mesta stämma i boken tycker jag? har du boken hemma så står det om cirkulation på sidan 33

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har svårt att veta om jag har en liten ansamling av cyano i mitt akvarium Henrik var hemma igår och vi trodde inte det var cyano. Grejen är att de börjar bli lite luddiga och det är väl ingen kalkalg som är luddig. Dock sitter de relativt hårt dock blir de lite mattliknande efter ett tag och släpper lättare då: Skall jag behandla med anti red.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inga större problem med ditt akvarium. I med fosfatremover, ta 1dl och mät sedan fosfaten efter några dagar och fortsätt mäta varje dag och får du inte ner det till omätbart så byt removern. när du har omätbart så kanske det räcker att byta en dl varannan vecka. nitraten är inte katastrof men gör 10%iga vattenbyten varje vecka för att hålla nere nitraten. Det finns bra metoder att bi av med nitrat också men det går jag inte in på nu. Mät gärna magnesiumvärdet också. Du säger heller inget om din belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inga större problem med ditt akvarium. I med fosfatremover, ta 1dl och mät sedan fosfaten efter några dagar och fortsätt mäta varje dag och får du inte ner det till omätbart så byt removern. när du har omätbart så kanske det räcker att byta en dl varannan vecka. nitraten är inte katastrof men gör 10%iga vattenbyten varje vecka för att hålla nere nitraten. Det finns bra metoder att bi av med nitrat också men det går jag inte in på nu. Mät gärna magnesiumvärdet också. Du säger heller inget om din belysning.

jag kör en geismann mh 250 w som jag kör 5-6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...