Gå till innehåll

Bygga sump till befintligt kar?


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har lite funderingar kring mitt väggakvarium.

Det är en kub på 125liter som nu är igång med påhängsskummare och cirkulationspumpar.

Nu när karen rullar på blir man ju alltid lite sugen på att ha något att mecka med.

Det här karet sköter jag via en garderob i sovrummet och tidigare hade jag ett 170 liters pelar akvarium ståendes under det här karet för att ha en vatten reserovar för vattenbyten i sötvaten.

Jag funderar nu på om man skulle kunna placera tillbaka ett sådan kar och använda det som sump till kuben.

Det skulle vara trevligt med en lite större vattenvolym samt slippa fylla på avdunstat vatten i karet då jag inte har osmolator till det här karet.

Frågan är då hur skulle man kunna gå tillväga?

Finns det någon överrinningsbox eller system som man kan hänga på karet så man slipper borra osv?

Jag skulle vara glad om någon har lite tips på några smarta lösningar.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxen i sig har nog ingen säkerhet... Den får du genom använda den på rätt sätt. Tex kan det vara bra att se till att pumpen går torr eller hellre stängs av innan akvariet svämmar över om vattnet inte återvänder till sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...