Orion Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Läste någonstans att det fanns nån revsäker sjöborre mot trådalger,för jag har fått lite,inte alls mkt men det satt på den levande stenen som jag köpte i förrgår,och skulle gärna bli av med dom.tycker även att sjöborrar är skitfina,men stämmer det att dom släpper ut ett gift när dom dör?Mvh Fredde Citera
MariaL Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Problemet är väl vad den ska äta när algerna är slut...Har du några snäckor? Citera
Orion Postat 18 april 2008 Författare Postat 18 april 2008 japp,har 8 stycken plus en babylon snäcka som vänder sanden,men ingen av dessa verkar intresserade av trådarna. Citera
Holma Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Jag skaffade en Mespilia globulus när jag hade problem med bryopsis, men jag vet inte om den gör någon större nytta..Det slutade med att jag fick skrubba stenen med stålborste.I och för sig så har inte bryopsisen kommit tillbaka så den kanske gör ett förebyggande jobb.Kom ihåg att sjöborrar är små bulldozers som tippar allt som är löst likväl stenar som koraller.http://saltcorner.com/sections/zoo/inverts/echinoderms/urchins/Mglobulus.htmMvh/Niklas Citera
Orion Postat 18 april 2008 Författare Postat 18 april 2008 okej,blir väl att plocka upp stenen med bryopsis på o skrubba bort det dådet är inte direkt mycket,men det ser ju inte så bra utMvh Fredde Citera
bo1000 Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Hej. Har haft stora problem med brynopsis men fick tipset av Leffe på Triton att kolla mitt magnesium. Gjorde detta och det visade sig var felet, hade ett värde på ca 1200 och höjde till 1450. Brynopsisen försvann.Tips: Kolla magnesium./Bosse Citera
havre Postat 19 april 2008 Postat 19 april 2008 Att höja KH funkade för mig, jag höjde till 10-11.Mvh Thomas Citera
Orion Postat 19 april 2008 Författare Postat 19 april 2008 mitt KH ligger på 10 redan:),men jag ska testa med Magnesiumet. Citera
GimliX Postat 19 april 2008 Postat 19 april 2008 hör om någon i närheten har en sjöhare, helt otroligt djur att äta alger. kan stödmatas med tex nori när algerna är slut.mvh Andreas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.