Gå till innehåll

Fredrics 200l aqua el "nystart"


saltisen

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder..

Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,?

Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt en streamer till kanske en korallia 3 ??? efter ytterligare en månad uppdaterar me en kraftigare skummare samt puttar i lite lägre djur.

Lite tankar o tips är alltid önskvärt,, lite bilder kommer på fredag förhoppningsvis,, tycker det ska bli riktigt kul , tycker även att detta forumet känns riktigt vänligt o seriöst. o med många duktigare rådgivare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter helt rätt det där,men tänk på att du borde dumpa i levande sten nu i början för att påskynda nitrittoppen

har ingen erfarenhet av kalk kross,men det fungerar säkert bra:)

gällande sanden så kan du göra i princip hur du vill,jag har själv en blandning av fin sand och lite grövre,känns mer naturligt då.

Lycka till med ditt saltvattens akvarium! ;)

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Fredric satte upp ett 200l för 2 mån sedan finns säkert 100 sätt att komma igång.

Själv använde jag osmosvatten som jag blandade till 1.025 med reef crystal salt.

Väntade 1 vecka,och la därefter i 20kilo ls väntade 2v mätte kh nitrit och fosfat ok.

köpte 2 st Blue Devil fiskar efter tips av Leffe på Triton (Guru) som pilotfiskar.Sedan så va jag o köpte 20 kilo LS till för ett bra pris,och nu så rullar det på bra,men jag tillsätter 10ml coral calcium varje vecka för att hålla Ca uppe.

Du kan även andvända dig av uppstartsbakterier(typ Nitrivec) Men jag har inte använt detta preparat.

Använder ingen skummare,kör istl regelbundna vattenbyten och mycket levande sten.

Hoppas du fick lite hjälp nu på vägen,och lycka till med ditt akvarium

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör starta med levande sten innan du stoppar i något annat levande. Därefter får du vänta tills akvariet mognat, kan ta allt från 2-3 veckor till ett par månader.

Skummare behöver du inte innan du har belastat karet med något, fisk eller annat. Utan belastning finns det inget att skumma bort.

Kan rekomendera en bra bok du kan läsa: Saltvattensakvariet tror jag den heter, av Daniel Knop.

Finns att köpa där det säljes tillbehör till saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack ska ni ha grabbar allt är välkommet, låter ju riktigt smart att skaffa en bok ,, hár kollat runt en del så det va ett bra tips tack,, ni är verkligen toppen på detta forumet,, ska hålla er uppdaterade hehe,, ha en bra kväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...