Glenn Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Hej!Har precis installerat min nya nano skummare av märket Rio. Men har ett stort problem, den låter rätt så högt! Kan höra den genom väggen in till det andra rummet, visserligen så är dörren öppen.Hoppas att detta inte är något som jag måste leva med, för isåfall kommer den inte att gå många timmar om dagen... Går det att bota, kommer den att gå in sig eller har jag fått ett måndagsexemplar? Tar tacksamt emot tips på hur jag ska få pumpen tyst!
Orion Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 min är också jävligt högljudd,och jag sover i samma rum! men har läst om att det går att få den tystare ifall man limmar fast impellern på nått sett,men är inte säkerkommer du på något kan du gärna PM,a mig och berätta! Mvh Fredde
sylle Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Tja Glenn. Tror den tystnar lite efter inslitning som vissa pumpar har gjort för mig.Alternativt lägga 1500 på en grotech hea 80 då är du hemma.
Glenn Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 Tack för svaren! Lite dystra svar, jag som trodde att någon hade en mirakelkur för detta Tystnar den inte inom en vecka så skickar jag den till akvariehimlen, akvariet står i sovrummet. Eller så får den vara ingång när jag inte är hemma. Man får väl vad man betalar för, kan ju inte kräva allt. Men en sak är säker, den kommer inte vara igång på nätterna.Orion: Du har inte mer information ang. att limma impeller? Skummaren är mer än gärna försökskanin för detta.
sylle Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Tycker inte det är "overkill" beror på belastning,matning,mängd näring i karet.More is less.
Glenn Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 Nej tycker inte heller att det är "overkill", fast akvariet kommer inte att var särskilt hårt belastat. Är mest intresserad av de lägre djuren. Men tyvärr är Grotech hea 80 en invändig skummare, vill ha en påhängsskummare.
Orion Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Glenn: ska forska lite i detta och återkommer när jag funnit svarDen som söker finner!Mvh Fredde
acuario Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Rio Nano skummare låter som ett tröskverk. Ge den någr dagar så brukar den komma igång att skumma, det beror antagligen på plastens feta hinna som måste nötas bort. många skummare är på detta viset
Glenn Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 OK! Då ger jag den en vecka eller några dagar innan några modifikationer sker av skummaren.
Glenn Postat 23 april 2008 Författare Postat 23 april 2008 Oj Hittade en plastbit i kartongen som skummaren levererades med, halvcirkel med en triangel på. Nästan som en regndroppen fast raktskurna kanter vid avsmalningen, cirka 2mm tjock och det sitter en lite tapp på ena sidan. Någon som vet var den ska sitta? Hittar inget i manualen eller deras videofilm.
sylle Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Hej glenn testa att googla på youtube.com där hittar du justeringar på film av din skummare
acuario Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Den platbiten ska sitta på utsidan undersidan skummaren, den får skummaren att inte luta så mycket den ska vila på akvariets ruta. hoppas att du förstod hehe...
Orion Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 har själv inget liknande i min vad jag vet,men om du kan posta en bild på den så vore det perfekt!
Orion Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Det är ställaren till vatten nivån i skummaren.Längst till vänster på skummaren där vattnet rinner ut ska det finnas "spår" att fästa den iden andvänds för att ställa in hur högt vatten du ska ha i skummaren.hoppas du förstod.Mvh Fredde
acuario Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Det lät som om det vore den plastbiten som är inringat i vit som du menade Glenn inte den som är inringad i rött.
sylle Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Glenn vad! Den Är kanske sprucken eller vad tror du ?
Orion Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 vad är plattan på undersidan till för?har aldrig andvänt förut.Mvh Fredde
Glenn Postat 24 april 2008 Författare Postat 24 april 2008 Tack Jörgen du har löst bekymmret med platbiten!Mikael: Har tittat på filmen på youtube, så nu ska inte justeringar av bubblorna vara några problem. Tack för tipset. Förstår att filmen är en stumfilm...Fredrik: Plastbiten är tydligen för att skummaren ska komma bort från akvarieglaset, en sorts distans.
Orion Postat 24 april 2008 Postat 24 april 2008 ahaa,fifan vad synd att ja inte kommit på det innan^^ har nu skummaren så den e "fastklämd" mellan väggen och karet,så den blir rak.haha,vilken missMvh Fredde
Rekommenderade inlägg